Langt innlegg... Bilder følger.

Jeg skal trekke inn strømmen i veggen, legge på mer isolasjon på de sidene som er vendt mot utsiden av huset, og dekke med 10mm OSB og 13mm gips. Innertaket skal bort, det blir nytt gipstak med spottbelysning i. Strømmen kommer til å bli trukket av en elektriker, jeg gjør resten.

Huset er bygget i 1969, med utenpåliggende strøm. Veggene består av ferdig-produserte moduler 2400x1200. Modulene har limede 9 mm plater som ser ut som masonitt (tretex?). Modulene sitter altså side-ved-side og er skråskrudd innenfra gjennom veggplaten. De veggene som vender mot utsiden av huset har 120mm stendere, hvor mineralisolasjonen altså er limt inn i de ferdig-produserte modulene. Stenderne i innerveggene er ca 77mm (!) tykke, og det er ingen isolasjon i veggene. En overetasje ble bygget på 1980. Vi holder til i underetasje.

Under er det betongplate med et tregulv (ca 13mm totalt, ca 3mm slitesjikt og sponplate inni, så vidt jeg kan se). Tregulvet skal jeg ikke fjerne nå, det blir for stort prosjekt.

Oppover (innertaket) er det også samme masonitt/tretex (10mm) som i veggene. Det ser ut som om bjelkelaget oppover også er ferdigproduserte moduler 1200 bred, vet ikke lengden. Dvs modulene for ytterveggene ble reist først, deretter på med modulene for taket. Det innebærer at overetasjen "hviler" på ikke bare veggenes bjelker, men også masonitten som kler inn tak-modulene.

Først tenkte jeg sette 45x95 regel nederst (syll?) og skru opp 45x95 regel øverst (bjelkelag?). Så loddrette 45x95 med cc60. Inn med isolasjon og så dampsperre på det. Men så kommer strøm-spørsmålene.

Et alternativ er at jeg har 45x45 for ekstra isolasjon og så 45x45 som "installasjonsvegg" (tror jeg det kalles). Da funderer jeg på hvilket sjikt som er best å ha stående respektive liggende.

Alternativ 1: Er det enklere å trekke strømmen på liggende stendere? Dvs stående ytterst og liggende innerst)? Da kan man først skru på stående 45x45 på eksisterende stående stendere. inn med isolasjon og på med dampsperre. så Kryss-skrue de indre liggende stenderne.

Alternativ 2: Eller tar man liggende ytterst og stående innerst? Dvs kryss-skrue på liggende 45x45 på eksisterende vegg, og så igjen kryss-skrue stående 45x45 nærmest innervæggen. Når jeg har skrudd de liggende 45x45 så legger jeg inn isolasjon og på med dampsperre. Deretter de innerste stående 45x45. Da vil strømmen flex-rørene måtte krysse de stående stenderne, men det er jo bare å kjøre bak de stående indre stenderne, dvs "buffe inn" dampsperren der det krysser?

Alternativ 3: Eller skal jeg bare kjøre 45x95 stendere, og droppe installasjonsvegg? Dvs på med stenderne, og inn med isolasjon. Deretter får elektrikeren legge flex-rør og bokser. Etter det på med dampsperre og tape godt der jeg må skjære opp for boksene.

Uansett hvordan jeg gjør det, tenker jeg feste de nye stenderne mot de eksisterende.

Hvordan gjør jeg mot gulvet? Fjern gulv og legg ny syll mot betongen? Dvs skjær bort ca 100mm med sirkelsag og legg på 90x45 (eller to 45x45) eller 95x45 regel nederst. Eller skal jeg la gulvet være og legge regel mot det? Eller kanskje la eksisterende gulv fungere som syll, dvs ikke skru på noen regel nedover og bare la de nye stenderne som jo uansett skrus mot eksisterende stendere bare hvile mot gulvet?

Hvordan gjør jeg mot taket? Beholde masonitten der veggen bygges ut eller fjerne den og eksponere tak-stenderne? Skal jeg sette et bjelkelag? (Igjen, 90 eller 95 mm.) Hvor tykt bør i så fall bjelkelaget være? Jeg tenker jo skru de nye stenderne mot eksisterende stendere så det kanskje holder med 28mm tykkelse på bjelkelaget?

Rett frem er yttervegg. De to åpne rommene til høyre er en modul som er skrå-skrudd mot modulene til høyre og venstre. Innervegg til venstre i bildet. Dere kan se hvordan veggplatene har vært limt der jeg med multimaskin har skrapt bort den masonit som ble igjen etter å ha revet bort veggplatene.
Veggisolasjon med synlige trebjelker og en gul støvsuger i et renoveringsprosjektrom. Veggkledningen er fjernet.

Sånn ser det ut oppover, der man kan se at hele overetasjen hviler på ikke bare vegg-modulene men også den liggende masoniten, dvs. innertaket.
Innvendig utsikt av en vegg hvor trepaneler er fjernet, med isolasjon synlig og masonitt fjernet fra overflaten.

Sånn ser det ut nedover. Vegg-modulene hviler på svillen og innover mot rommet så er det ca 12mm tregulv (spon-kjerne med ca 3 mm slitesjikt i ett eller annet treslag) med betong under.

Utsatt isolering og trestendere i en innvendig vegg under en renoveringsprosess. Masonittplater delvis fjernet, gulvlist synlig nederst.

Og her er et bilde fra 2006 da vi renoverte et annet rom, der kan man se hvordan innertaket er tatt bort og se de eksponerte bjelkene oppover. (Dere kan ignorere mitt 17 år yngre poserende :-) .)
Renoveringsrom fra 2006 med eksponert isolasjon, stillas og kabler. Person står avslappet mot veggen med drikke i hånden.

Innenfor din eksisterende stående stamme ville jeg skru 45x95 liggende, så liggende osb og stående gips.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.