Bor i et hus fra 20-tallet. 1 1/2 etasje med kjeller, stamme og innervegger i tegl, det kan veldig godt være originalpuss selv om det virker usannsynlig, det er ikke mye modernisering som har skjedd i kjelleren.

Holder nå på med det ene rommet i kjelleren som skal bli baderom. 1 yttervegg (uisolert), to innervegger (pusset tegl), samt en innervegg som kommer til å bli nybygd (stålregler og våtromsplater)
Den nye veggen vil bli fuktsperret og flislagt og der vil badekar og dusj finnes. Den ene innerveggen som delvis vil være i dusjområdet er all puss slått ned, her kommer jeg nok til å feste våtromsplate for flislegging. Men ytterveggen og den siste innerveggen gjenstår, tanken var at disse skulle males (kanskje flislegges) men først må de repareres og pusses glatte uansett hvordan jeg velger å gå videre.

Neste steg ser ut til å være at jeg må vite hva for puss/maling jeg har i dag. Har lest litt forskjellige tråder om kalkpuss, silikatmaling etc og det diskuteres ofte hvilke materialer som passer eller ikke. Siden pussen på de fleste steder sitter beinhardt hadde jeg håpet på å kunne slå ned løs puss, reparere og male alt igjen (alternativt flislegge).

- Finnes det noen enkle midler for å finne ut hvilken maling / puss som sitter i dag?
- Hvis det nå f.eks. er kalkpuss og silikatmaling (eller kalkmaling kanskje) kan jeg glattpusse og eventuelt male på dette da, eller må all maling skrapes bort?

Ingen som har noen tips? Hørte av en bekjent at om det var silikatfärg kunne man bare prime veggen og pusse opp alt uten å dra ned fargen?

Skulle tro at det går bra å pusse på den fargen. Om du riper i fargen og fargen slipper i store flak er det en annen farge enn silikat eller kalkfarge, kalk/silikatfarge er mer homogent med underlaget og burde bli som pulver eller lignende farget sand når du riper.

OK, takk, at det ikke er plastmaling hadde jeg nok allerede på følelsen, men det er akkurat som du beskriver, det er nesten som at pusset er "innfarget" dvs det er nok nesten umulig å få av malingen uten å måtte slå ned pusset (som sitter som fjell der det ikke mer eller mindre har løsnet av seg selv pga fuktpåvirkning). Gnugger man på malingen med fingeren så blir man hvit på fingertuppen.

MMR skrev:
Gnukker man på malingen med fingeren så blir man hvit på fingertuppen.
Da er det trolig ikke silikatmaling. Silikatmaling har ingen glans og ligner kalkmaling men kritter knapt og løser seg ikke i vann.

Det kan være kalk- eller limmaling hvis det blir mørk, fuktig av vann. Prøv med fuktig finger :). De malingene kan vaskes bort med vann helt til ren puss.

Kritter det men ikke løser seg med vann så kan det være en gammel krittende linoljemaling som man også brukte til pussede vegger som skulle tåle slitasje. Linoljemaling sitter som berget på pussen.

Brenner det og lukter plastaktig så er det en av de nyere malingstyper som sokkel- betongmaling.

Hadde faktisk både limmaling og linoljemaling i min sokkel-kjeller og mange m2 av en mer moderne plastmaling som satt altfor godt på tørre flater men boblet og dro med seg litt av pussen/sanden på de fuktige :). Håper det kan hjelpe å finne ut hva du har på veggene
gaia

• Liker
Ensimon
  • Laddar…
Tusen takk for "guiden", skal ned og sjekke de tre aktuelle veggene senere i kveld!

Hmm, ikke noe som passer helt til din beskrivelse. Den kritter litt som tørr (men ikke mye), og den kan gnies bort med vann og en oppvasksvamp, men det er ikke lett, gned en god stund, men jeg fikk aldri bort fargen ordentlig, derimot løste den seg opp for svampen ble hvit og på fingrene føltes det nesten som når man vasker bort fugemasse, en veldig myk melkeaktig væske. Skrapte litt med et barberblad og det lille som slipper er nesten som å rive veldig hardt lagret parmesan, små, små spon. Mørk blir den ikke av vann. Men, det kunne kanskje være linoljefarge, eller er den helt umulig å få bort med vann?

Oppfølgingsspørsmål, om det skulle være linoljemaling, kan man pusse på den? Både maling og puss sitter som et fjell på veggene så hadde jeg kunnet prime og pusse direkte hadde det vært gull.

Løfter tråden en sving for å se om noen kan svare på mine siste spørsmål?

Jeg ville ha trukket så mange spor gjennom "fargen" inn i pussen som kreftene tillot :)
Pleier å gå bra med kløsiden på en forholdsvis skarp brekkjern, det ender dog ofte med at mye vil ha mer så man tar ned all "farge" :D

MMR skrev:
Hmm, inget som riktig passer på beskrivelsen din. Den kritter litt som tørr (men ikke i det hele tatt mye), og den er mulig å gni vekk med vann og en oppvasksvamp men det er ikke lett, gnidde en god stund men jeg fikk aldri bort fargen ordentlig, derimot løste den seg for svampen ble hvit og på fingrene føltes det nesten som når man vasker av fugemasse, en veldig myk melkete væske. Skrapte litt med et barberblad og det lille som løsner er nesten som å rive riktig hard lagret parmesan, små, små spon. Mørk blir den ikke av vann. Men joda, det kunne kanskje være linoljemaling, eller er den helt umulig å få bort med vann?
Da kan det være noe mer moderne plastmaling :). Definitivt ikke linoljemaling om den løser seg i vann. Skrap litt og varm/brenn og lukt på. Da blir det lettest å reparere alle hull og male over med samme maling :)
gaia

Takk for alle rådene. Det ble en runde til på veggene, en kraftig gulvskrape og borhammer.

Ytterveggen er helt klart reparert (pusset og malt) på ett sted, men ikke et annet. Rommet har tidligere vært to boder, og veggen mellom disse har jeg revet og flyttet for å få et større rom. På vedlagt bilde er den venstre delen klart nyere, antagelig sement eller KC for det er beinhardt. De fargeflakene jeg fikk løs brant og svertet, så det er nok en plastfarge, jeg har klart å skrape den rimelig ren. Høyre side er også mer eller mindre renset for maling og puss, men her er det en mye tynnere puss. Man ser i skiten at det er to lag, det nederste er nok kalk, grunnlaget for huset er nok lagt ca. 1918, som dere ser er jeg inne på grunnmuren som består av stein og noe puss.

Nå kan det nok være det samme hvilken maling som en gang fantes, nå føles det viktigere å pusse med "riktig" puss, hva kan jeg tenkes å bruke for å reparere denne veggen? Skal jeg kjøre kalk eller KC eller annet? Veggen trenger ikke bli glatt som barnehud, i siste instans kan det gjerne bli litt "kjeller" over det, veggen skal bare males.

Jeg har også en innervegg som jeg har tatt ren for puss, den er derimot teglstein, jeg har hørt at man heller ikke skal bruke for hard puss på gammel teglstein, det er risiko for at man sprekker den? Det handler om noen få kvm som skal pusses. Tips?

• Kjellervegg med to forskjellige pussenivåer, venstre del nyere og høyre del mer erodert. To små vinduer øverst gir naturlig lys. En stang står lent mot veggen.
Løfter denne en runde for å se om noen kan hjelpe meg med mine siste spørsmål om valg av puss.

L
Hei!

Hvordan det gikk og hvordan gjorde du det? Holder på med lignende renovering.

Mvh,
Jonas

Der kom den opp igjen, raskt man glemmer. Jeg kikket litt på byggmarkedet og da ble jeg anbefalt "Puts och Murbruk C" (Finja) som en gyllen middelvei, ikke for hard, ikke for myk, og det holder fortsatt sammen i alle fall.

Dette var mitt første "pusseprosjekt" og det ble vel ok, hadde ingen ambisjon om å få et 100% glatt resultat, ellers hadde jeg nok måtte gå på og helsparkle overflaten. Litt bølgende og levende vegg passer bra med det ellers veldig kantete og "sterile" badet, på det siste bildet gjenstår nok en strøk. Legger ved litt flere bilder.

• Veggdel med nylagt pussmørtel, delvis ferdig. Vinduer øverst, uferdig kant mellom pusset og upusset område. Lys skinner inn fra vinduer.
  • Pusset vegg i et badrom med to små vinduer øverst. Veggen ser litt bølgende ut og ser ut til å trenge en siste strøk.
  • Nypusset vegg i et bad med glassblokker øverst, omgitt av flislagte og grønne fliser. Veggen har en ujevn overflate, klar for siste strøk.
  • Liker
schimmel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.