Hei, ønsker deres gode råd og tips når det kommer til trappeoppgangen i vårt pågående husprosjekt. Huset bygges i gammel stil og det bør derfor gjenspeiles i og rundt trappen også. Det er to trapper.
Det blir U-trapp som skal starte ved en kakkelovn og gå opp til overetasjen. kjellertrappen skal bygges inn med dør, på veggene blir det perlestaff.
hvor nær kakkelovnen kan man sette trappen, hvor stort rom bør man ha rundt midten av trappen for at det skal bli bra med innbygging?
Hvordan bygger man egentlig inn en trapp med dør og vegg?
Det første trinnet skal være et repos som smyger seg rundt kakkelovnen på et vis, tenker jeg. der vil også kalksteinen som går rundt kakkelovnen og gulvfrisen møtes/forsvinne inn under trappen.
legger ved bilde av plassen og en trappeskisse fra en trapprodusent mest for å vise de store trekkene.
still alle oppfølgingsspørsmål som trengs, har sikkert glemt viktig fakta....
@findus42, jeg så at du kom med veldig bra input til en annen trapp som skulle bygges inn, når jeg søkte rundt. kan ikke du uttale deg litt om min trappeoppgang? 🙃
Det er ingenting å reagere på. Det er veldig typisk i begynnelsen av et prosjekt. Du har en visjon som foreløpig er uklar for andre, selv om den virker tydelig for deg. Tegner du opp hvordan du tenker, kanskje konstruksjoner blir tydeligere. Det er et steg fremover i seg selv. Legger du opp dine skisser her kanskje det finnes ting å kommentere.
Av og til når noen spør meg om jobb uten å ha noe konkret underlag. Da lager jeg forslag uten å ville få det riktig eller bra. Raskere gjetninger. Hensikten er å få vite hva de vil. Selv om de ikke kan formulere sin visjon, så kan de si hva som er feil. Alltid enklere å få kritikk enn beskjed 🙄.
Jo! Men det finnes et målsatt forslag på hvordan trappen skulle se ut. Jeg kan knapt tegne, men den trappen passer inn i bildet fra virkeligheten. De grunnleggende spørsmålene syntes jeg var tydelige. Hvordan bygger man normalt inn en trapp? Bygger man en vegg i mellomrommet i midten eller reglerer man under vangene oppe eller nede? Skal en vegg med dør ideelt være utenfor trappen eller i linje med den? Det er noen av spørsmålene...
Kanskje ble det tydeligere nå?