En entreprenør satte opp Velux takvinduer. Et halvt år senere leide jeg ut jobben med å få et nytt tak til en annen entreprenør.
Denne jobben gikk via en blikkenslager, som i sin tur hyret en snekker for alt unntatt blikkenslagerarbeidet.

For å tilpasse de allerede eksisterende vinduene til det nye taket (Benders betongtakstein) ble takvinduene hevet en anelse, nye krager og enkelte detaljer ble kjøpt inn av snekkeren for at dette skulle bli bra.

Vinduer ble montert sommeren 2008 og taket ble lagt om høsten samme år.

I dag regnet det her i Skåne. Snø og kulde har holdt seg unna siden en uke.
Til min forferdelse oppdaget jeg en liten bekk med vann som rant fra mitt skråtak langs veggen.
Takvinduets underkant slutter ca. en meter høyere opp...så sannsynligvis er det derfra det lekker. På mønet ovenfor er det også belagt med plater for karnappet på den andre siden.
Byggeplasten kan riktignok transportere vann lang vei.
Rannenilen sluttet når det sluttet å regne...men sannsynligvis har isolasjonen bundet opp vann og tatt skade et sted.

Men hvordan skal/bør jeg gå fram?
Selvfølgelig tar jeg kontakt med blikkenslageren og krever at de/snekker feilsøker og utbedrer.
Hva har man vanligvis for garantier på en slik jobb? (har ryddet bort tilbudet)
Tror dere de står for å rive ned, erstatte innertak, isolasjon, etc.?

Skal jeg selv begynne å rive ned innertak, etc., eller bør jeg overlate det til dem? Det kan kanskje lette feilsøkingen, etc.
Bør det meldes til forsikringsselskapet, til tross for at de tydeligvis ikke dekker denne typen skader?

Hvis det blir problemer med penger...går dette under ROT-fradraget?

• Takvindu i skråtak med trepaneler, der vannlekkasje er mistenkt.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.