Det finnes en sprekk i betongdekke som det drypper vann gjennom når det regner. Oversiden er utendørs. Fikk et forslag fra et betongfirma om å tette med et eller annet epoxisystem. Men tilbudet var superdyrt. Er det noe hekseverk? Hvordan gjør man?

Sprekkene injiseres med epoksy, usikker på hvordan det gjøres rent praktisk. Går det an å legge et tettesjikt oppå i stedet?

Sist redigert:
Karrock
Det burde være epoksy eller polyuretan som de har tilbudt. Er det virkelig sprekken som er problemet? Ikke noe tettesjikt? Er det i Sverige?

Dette er i Sverige. Man har lagt et Schönox-tettesystem (blå matte) før fliser. Det var for 12 år siden. Dessverre har utførerne kammet festet på tvers av fallet slik at vann har samlet seg under platene og ikke kunnet renne av.
Jeg tror i dette tilfellet skal man legge platene i jevnt bruk, uten kamning.
Men nå har vi sprekken.

Karrock
Akkurat ordvalget heksekunst er jo morsomt... Injeksjon i berg har historisk blitt beskrevet som svartkunst av professorer i geologi/grunnvann.

Epoxy og PUR krever spesiell verneutrustning hvis det skal håndteres seriøst, noe som rimeligvis driver opp prisen.

Har ingen egen erfaring med betongreparasjon. Men det er aldri hundre prosent å få inn midler, uansett hva, helt dekkende i en sprekk. Kanskje beregne med en risikofaktor og sammenligne med hva det koster å legge om overflaten med nytt tetningslag?

Eller, kan også være verdt å prøve hjemme med fugeskum og hull boret skrått inn i sprekken (prøvetrykks-pumpe og sement er en annen variant, eller en større sprøyte og epoxy etter at sprekken er teipet en tredje)

Jeg har en hårstrå-tynn sprekk i en balkong, fukt trenger inn ved regn og snø. Ble anbefalt dette for å tette:
https://www.mapei.com/se/sv/produkt...oduktlista/produktbeskrivning/mapepoxy-bi-imp

Leser man databladet, kan dette eller noe lignende kanskje være det du har behov for.

Har imidlertid ikke rukket å gjøre det ennå. Selv om det står "for yrkesmessig bruk", burde det være mulig å gjøre det selv hvis man tenker litt.

F fallskydd skrev:
Jeg har en hårstrå-tynn sprekk i en balkong, trenger inn fukt ved regn og snø. Ble anbefalt dette for å tette:
[lenke]

Leser man databladet skulle dette eller noe lignende kanskje kunne være det du har behov for.

Har dog ikke rukket å gjøre det ennå. Selv om det står "for yrkesmessig bruk", burde det gå å gjøre selv om man tenker seg om litt.
Takk, det høres bra ut. Spørsmålet er bare hvordan man best appliserer det så det ikke blir ugjort arbeid.

Det står en del i databladet, under Applikasjon.
Jeg vet ikke nøyaktig hva du har for forhold, men selv tenker jeg:
* tett/teip under og sider
* mask ved sidene av sprekken
* legg en streng epoksy over sprekken, evt med sprøyte og nål
* la det synke inn, fyll på
* gjenta til det ikke synker mer
* skrap av i flukt med overflaten.

Det virker som at det skal suge godt inn i sprekker ned til 0,1mm
Men har som sagt ikke erfaring selv ennå...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.