2.525 lest ·
8 svar
3k lest
8 svar
hvordan stendere opp nytt (og mer solid) gulv på betongdekke?
Jeg skal legge inn gulvvarme i mitt 60-talls rekkehus med betongbjelkelag av type ERGE/SCG, som består av betongbjelker som ligger på CC 120 og tynne betongelementer imellom som hviler på den nedre flensen av betongbjelkene. Oppå disse ligger i dag 70x45-stendere med en spikret plate (ca 22-23mm tykk) som undergulv (se skisse). Dette svikter en del, men jeg har ikke rom for å øke byggehøyden mer enn i dag.
Jeg vurderer om følgende løsning kan fungere?: Jeg legger 95x45-stendere som jeg sager ut 25mm på i de stedene hvor de hviler på betongbjelkene (slik at 70mm gjenstår der). Deretter skruelimrer jeg gulvvarmesponet for å øke stivheten mer. Tror dere dette kan fungere tilstrekkelig bra? Jeg finner ingen dimensjoneringsstabeller som beskriver 95x45, men jeg synes det føles betryggende at 120x45 angis å klare litt over 2 meter ifølge treveiledningen
https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=001000
(Edit: Sikter på cc 600 for de nye gulvstenderne)
Jeg vurderer om følgende løsning kan fungere?: Jeg legger 95x45-stendere som jeg sager ut 25mm på i de stedene hvor de hviler på betongbjelkene (slik at 70mm gjenstår der). Deretter skruelimrer jeg gulvvarmesponet for å øke stivheten mer. Tror dere dette kan fungere tilstrekkelig bra? Jeg finner ingen dimensjoneringsstabeller som beskriver 95x45, men jeg synes det føles betryggende at 120x45 angis å klare litt over 2 meter ifølge treveiledningen
https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=001000
(Edit: Sikter på cc 600 for de nye gulvstenderne)
Sist redigert:
Føles som et stort arbeid å sage ut hver eneste bjelke...E Enber skrev:Jeg skal legge inn gulvvarme i mitt 60-talls rekkehus med betongdekke av type ERGE/SCG, som består av betongbjelker som ligger på CC 120 og tynne betongelementer imellom som hviler på den nedre flensen av betongbjelkene. Oppå disse ligger i dag 70x45-bjelker med en spikret plate (ca 22-23mm tykk) som undergulv (se skisse). Dette gir litt svikt, men jeg har ikke rom til å øke bygge høyden mer enn i dag.
Jeg lurer på om følgende løsning kan funke?: Jeg legger 95x45 bjelker som jeg sager ut 25mm på i de områdene hvor de hviler på betongbjelkene (sånn at 70mm gjenstår der). Deretter skruelimrer jeg gulvvarmesponet for å øke stivheten mer. Tror dere dette kan fungere tilstrekkelig bra? Jeg finner ingen dimensjonstabeller som beskriver 95x45, men jeg synes det føles betryggende at 120x45 angis å klare drøyt 2 meter ifølge traveiledningen
[lenke]
(Edit: Ser på cc 600 for de nye gulvbjelkene)
En 70 bjelke skal klare ca 1.2m ved cc60.
Hvis du reduserer til cc30, så klarer de ca 20% mer, ca 1.3m. Hvis du i tillegg skruelimrer, så øker bæringen med ca 30% ytterligere sammenlignet med spikret som du kan se i tabellen.
Takk Tompa!
Tar med meg tipset om å gjøre det enklere for meg, det blir nok kanskje rimelig sterkt likevel. Det som likevel gjør meg litt usikker er at jeg ikke finner noe konstruksjonsklassifisert virke c24 i dimensjonen 70x45. Kanskje funker det likevel med enklere kvaliteter?
Ellers tenker jeg at en liten dykksag letter jobben med å felle ned, men du har rett i at det blir en hel del jobb
.
Tar med meg tipset om å gjøre det enklere for meg, det blir nok kanskje rimelig sterkt likevel. Det som likevel gjør meg litt usikker er at jeg ikke finner noe konstruksjonsklassifisert virke c24 i dimensjonen 70x45. Kanskje funker det likevel med enklere kvaliteter?
Ellers tenker jeg at en liten dykksag letter jobben med å felle ned, men du har rett i at det blir en hel del jobb
C24 45x70 har ikke alle. Men et googlesøk fant noen i alle fall. Du får søke på de varehusene du har lokalt.E Enber skrev:Takk Tompa!
Tar med meg tipset om å gjøre det enklere for meg, det blir nok kanskje rimelig sterkt likevel. Det som fortsatt gjør meg litt usikker er at jeg ikke finner noen konstruksjonsklassifisert trelast c24 i dimensjonen 70x45. Kanskje fungerer det likevel med enklere kvalitet?
Ellers tenker jeg at en liten dykksag letter arbeidet med å kappe ut, men du har rett i at det blir en hel del jobb.
Bare for å gi tilbakemelding så kjørte jeg på med 95-regler til slutt og kuttet ut med en liten dykksag. Det tok en del tid, men etter et par regler fikk jeg opp farten og opplever at gulvet er stabilt nå i alle fall.
Takk for all hjelp!
Takk for all hjelp!
Det ble omtrent cc60 mellom 95-reglene, jeg har venderplater for LK gulvvarme i endene (som er ca 60), så tilpasset jeg målet mellom så det ble litt passende, like under cc 60 (LKs rette gulvsponplater trenger ikke å ha reglene på noe spesielt mål så lenge det er under 60 siden skjøtene ikke trenger å havne på en regel).
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Behöver jag ta bort uppreglad vägg samt undergolv helt nytt badrum
Badrum -
Opplektet gulv kjeller - støpe nytt? Avrette med flytsparkel?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Regle opp nytt gulv på betong hjelp med dimensjoner
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Regla upp nytt trägolv
Golv -
Medel att behandla betonggolv med innan man reglar upp på nytt?
Grund & Markarbeten