hvordan skal gulvbjelker skjøtes over en bærende bjelke?
skal de ligge ende mot ende og festes med spikerplate på begge sider av, eller kan man overlappe skjøten så de legges ved siden av hverandre? Hvordan fester man dem i så fall og hvor stort overlapp bør man ha?
huset er 7 m bredt og bæringen er akkurat i midten.
Takk for svar og synspunkter!
skal de ligge ende mot ende og festes med spikerplate på begge sider av, eller kan man overlappe skjøten så de legges ved siden av hverandre? Hvordan fester man dem i så fall og hvor stort overlapp bør man ha?
huset er 7 m bredt og bæringen er akkurat i midten.
Takk for svar og synspunkter!
Helst skal du ha en overlappsskjøt. Enten ved at du har så lange bjelker at de kan overlappe, eller ved å bruke skjøtbiter på hver side. Overlappsskjøten gjør at de to bjelkedelene opptrer som en hel, kontinuerlig bjelke. Dette øker den opplevde stivheten en hel del. Det vil si at svikten i gulvet reduseres.
Slik var våre gamle skjøtet:
Gammel skjøt
Noen av de gamle ligger også i U-formede plater, ende mot ende på sitt opplegg. Platene
Slik er våre nye skjøtet, de ligger overlappende i ca 3 m over opplegget, ene enden ses bak ledningen.
Nye skjøter
Gammel skjøt
Noen av de gamle ligger også i U-formede plater, ende mot ende på sitt opplegg. Platene
Slik er våre nye skjøtet, de ligger overlappende i ca 3 m over opplegget, ene enden ses bak ledningen.
Nye skjøter
Jeg la nettopp inn nytt 14mm parkettgulv i halve leiligheten og måtte reparere noen steder under først som sviktet. Hadde med meg en erfaren gulvlegger, og alle reparasjonene han gjorde, brukte han mye lim og skruer for at det ikke skal bli noe svikt eller knirking i fremtiden. Han la til og med lim mellom masonittbitene (for å bygge riktig høyde) slik at det ikke skulle bli knirk ... "det holder at kjerringa klager!" mente han 
Så jeg kommer definitivt til å bruke pinebars nye skjøter i fremtiden!
... Better safe than sorry!
Så jeg kommer definitivt til å bruke pinebars nye skjøter i fremtiden!
... Better safe than sorry!
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Tretex eller masonitt? Hvordan gjøre med skjøter?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Skjøte gulvbjelker over bærende bjelke, overlappende eller kant i kant?
Skjøte gulvbjelker
Skarva golvbjälkarna, vilket alternativ?
Altan & Uteplats -
Skjøte gulvbjelker
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi