Hei,

Træguiden har en veldig bra beskrivelse om hvordan man foreslår at man gjør tilkoblingen (ved ytterveggen) for etasjeskillet i et 2-planshus på langsiden av huset. Altså der gulvbjelkene går inn vinkelrett fra veggen.

Se her:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4555&contextPage=5947
Se også 3D-bildet:
3D-0304-V60-S.jpg

Så til mitt spørsmål: Hvordan gjør man dette på kortsiden, altså der det ikke finnes etasjeskille gulvbjelke (10 i bildet) å legge den nye svillen (03) på. Der går jo gulvbjelken parallelt med veggen.
Hvordan gjør man da, dropper man å legge ny svill og bruker lengre veggstendere (06) direkte på den gamle bjelken (05) i stedet?

Eller hvordan bør man utføre det på best mulig måte?

Takk!
/Bråkis

Ja man gjør akkurat som du tenker. Du trenger ingen Syllen der uten det gamle hammarbandet utgjør Syllen for den nye veggen.

Toppen, da skal jeg kikke på om jeg skal endre min veggkonstruksjon på langsidene så de blir som eksemplet ovenfor. I min første design er alle vegger som kortsiden, dvs undervåningens hammarband er det samme som øvervåningens syll. Og så ligger gulvbjelkene dikt an tett mot veggsøylene, og hviler på hammarbandet.

Den eneste åpenbare ulempen med min gamle løsning for langsidene, så vidt jeg kan se, er at man trenger lengre veggsøyler (etasjeskjelett + mellomgulvtykkelse). Eller finnes det andre?

Alternativt at du lar gulvsponplaten løpe lenger ut og får dermed opplegg for ny svill.

//

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.