Jeg holder på med å bygge et musikkrom med en ekstra akustikkdempet vegg på en side, hvor jeg nå ønsker å lage plass til et ekstra lag med mineralull foran den eksisterende glassullen som vises i de vedlagte bildene. De liggende stenderne på bildet er del av den nye stenderkonstruksjonen.
Noe som slo meg mens jeg jobbet med de første liggende stenderne, er hvordan man skal tenke med innfesting og plassering, siden de står på et eksisterende (limt + skrudd) undergulv som har 10mm rom for bevegelse mot den eksisterende veggens stenderverk (se detaljbilde). Det jeg vil unngå er at jeg monterer den nye stenderkonstruksjonen slik at det blir store spenninger og i verste fall havari hvis undergulvet sveller og beveger seg. Rommet er 9m langt og det vi ser på bildet er den ene enden av det.
Mine tanker går altså rundt hvilket av følgende som er mest riktig:
- Flytte ut de liggende stenderne 10mm slik at de ligger i linje med kanten på undergulvet, dvs hele den nye veggstenderkonstruksjonen ville hatt en 10mm spalte mot eksisterende vegg, akkurat som undergulvet?
- La de nye stenderne ligge tett inntil den eksisterende stenderkonstruksjonen, men kun skru mot undergulvet slik at den nye veggen ikke kobler sammen undergulvet og den eksisterende stenderkonstruksjonen?
- Skru de nye stenderne kun mot eksisterende vegg slik at gulvet kan bevege seg under den nye stenderkonstruksjonen?
- Skru fast stenderne både i gulvet og eksisterende stender
Jeg slår litt knute på meg selv i resonnementet rundt dette, fordi jeg samtidig tenker at undergulvet skal kunne bevege seg litt, men også at den nye stenderkonstruksjonen må sitte stødig på plass. Den nye stenderkonstruksjonen innebærer også at jeg skrur fast de ytre stenderne i eksisterende gulv, vegger, tak, og i hverandre, noe som også direkte innebærer at gulvet er koblet mot begge sideveggene.
Så kan jeg undre meg over hvor mye undergulvet sveller eller beveger seg egentlig når det er festet med lim og hundrevis av skruer langs hele bjelkelaget.
Kanskje jeg kompliserer dette mye mer enn nødvendig...