4.142 lest ·
5 svar
4k lest
5 svar
Hvordan skal man isolere kjeller, delen som er over bakken?
Bor i et skråninghus fra 1938. Vi drenerte huset i fjor og brukte isodrenplater rundt huset. Nå til mitt spørsmål:
Siden vi bor i et skråninghus, hvordan skal man da isolere ytterveggene som er over bakken? Vet at man ikke skal isolere en kjelleryttervegg innenfra, men kan man bare isolere delen som er over bakken innenfra?
Tenker at man setter opp med metallregler, lar det være en luftspalte, isolerer delen over bakken og kler det med gips.
Skal man da kle isolasjonen med plast siden den er over bakken?
Hva tror dere om min tanke?
Siden vi bor i et skråninghus, hvordan skal man da isolere ytterveggene som er over bakken? Vet at man ikke skal isolere en kjelleryttervegg innenfra, men kan man bare isolere delen som er over bakken innenfra?
Tenker at man setter opp med metallregler, lar det være en luftspalte, isolerer delen over bakken og kler det med gips.
Jeg brukte xps-plater i 70 mm og deretter steinullsplater oppå. La så et overbeslag bak panelet. Men det kommer jo an på hva du har i tykkelse mellom grunnmur og fasade.Byggarenicke skrev:
Bor i et sokkelhus fra 1938. Vi drenerte huset i fjor og brukte isodränskivor rundt huset. Nå til mitt spørsmål:
Siden vi bor i et sokkelhus, hvordan skal man da isolere ytterveggene som er over bakken? Vet at man ikke skal isolere en kjelleryttervegg innenfra, men kan man bare isolere delen som er over bakken innenfra?
Tenker at man bygger opp med metallstendere, lar det være en luftspalte, isolerer delen over bakken og kler det inn med gips.
Jeg var nok litt uklar. Det er innvendig jeg tenker. Ene ytterveggen går vel fra ca 30 % over bakken til 75 % ettersom tomten er i skråning.J jonaserik skrev:
https://gds.se/spara-energi/isolering/isolera-vagg/sa-isolerar-du-kallarenByggarenicke skrev:
Klikk her for å svare