Jeg renoverer en hytte der en murt innervegg var dekorert med steiner som var festet i hull i muren. Jeg har fjernet steinene men lurer på hvordan jeg på best mulig måte skal ordne veggen nå.

Dels hvordan jeg fyller igjen de ca 0,5-1 dm dype og 3-5 dm brede hullene.

Dels hva jeg gjør med hele veggen etterpå for å få den jevn.

Legger ved noen bilder og håper på råd!

• Murvegg med fjernede steiner, synlige hull, en peis i midten og en rund vindu ved siden av. En støvsuger og søppelsekk ligger på tregulvet.
  • Skadet innvendig murvegg med fjernede steiner og synlige hull i puss, nær et rundt vindu.
  • En murvegg med flere hull og ujevnheter etter fjerning av dekorative steiner, som viser behov for rehabilitering og utjevning.
Puss igjen hullene med pussmørtel. Du må påføre flere omganger siden det ikke går å pusse så tykt i én om gang. Før du pusser, fukter du hullet med vann ved hjelp av en blomsterprøyte for at den tørre gamle pussen ikke skal suge ut alt vann av din nye puss som da holder dårligere.

Så kommer det an på hvilken overflate du vil ha på veggen. Vil du beholde murt overflate så må du antagelig glattpusse overflaten, ellers er et alternativ å lime opp gips på veggen som du deretter maler eller tapetserer.

Kamin/piper antar jeg at du fortsetter å ha murt overflate på?

Sist redigert:
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
Er det en murt og deretter pusset vegg så er det vel enklest å pusse igjen hullene bare. Særlig om du har til hensikt å ha en pusset vegg. Det ser jo ikke steinhardt ut og er det mykt så er det jo en form for kalkmørtel og det er jo veldig lett å holde på med. Går å forme og børste selv som "hardt" Dette i motsetning til sementmørtel som blir steinhardt.

A
J Jonasåkesson skrev:
Jeg renoverer en hytte der en murt innervegg var dekorert med steiner som var festet i hull i muren. Jeg har fjernet steinene men lurer på hvordan jeg på beste måte skal istandsette veggen nå.

Dels hvordan jeg fyller igjen de ca 0,5-1 dm dype og 3-5 dm brede hullene.

Dels hva jeg gjør med hele veggen etterpå for å få den jevn.

Legger ved noen bilder og håper på råd!
Hei,

Er det lettbetong som jeg ser?
Pussing av lettbetong er litt mer komplisert enn vanlig tegl/betong eller leca, hovedregelen er at du trenger å bruke lavalkalisk mørtel, legger ved en lenke til en egnet type. Følg anbefalingene på arket så kommer du langt.

Mvh Janne

https://www.beijerbygg.se/wcsstore/...s/86/PDS-SE-weberbase_131_lttbetongputs_C.pdf

Takk for svar! Hvordan vet jeg om det er lettbetong? Huset er bygd i 59 om det er en ledetråd?

Leser at gipsmur fungerer på lettbetong og kan legges i tykke lag, kan det være et godt alternativ?

(Vil fortsette å ha pusset overflate på både vegg og pipe)

A
J Jonasåkesson skrev:
Takk for svar! Hvordan vet jeg om det er lettbetong? Huset er bygget i 59 hvis det er en ledetråd?

Leser at gipsbruk fungerer på lettbetong og kan legges i tykke lag, kan det være et godt alternativ?

(Vil fortsette å ha pusset overflate på både vegg og skorstein)
Gipsbruk vil ikke se ut som det pussede gjør..
Kan ikke bedømme til hundre om det er lettbetong fra bildene.
Men vil du være sikker så går du ut fra at det er lettbetong, da blir det ikke feil med tanke på hvilket bruk du skal bruke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.