Hei,

vi er akkurat i ferd med å sette opp OSB-platene i nybygget (endelig) og begynner nå å tenke på neste steg - gipslaget.

Hvis jeg husker riktig, skal gipsplatene skjøtes over vinduer + dører for å unngå slike der sprekker langs skjøtene.

Men nå, hvis vi allerede har gjort det med OSB-platene, trenger vi virkelig å gjøre det med gipsen også? Eller kan vi sette en gipsplate på hver side av vinduet / døren og så bruke en egen bit som dekker hele over- og/eller undersiden?

Uansett har jeg forstått at skjøtene IKKE skal havne på samme sted...

Takk på forhånd

Ikke skal du sette skjøter på samme sted, forskyv skjøtene minst 10-20 cm

Nei, det forstår jeg. Spørsmålet var om man kan sette gipsen hvordan man vil hvis man har vært nøye med plateskjøtene på osb-laget.

For eksempel at jeg setter en hel plate gips på den ene siden av vinduet, en annen på den andre siden, og så en passe stor bit over og en annen under. Det blir mindre svinn da.

Snakket med en kompis i går, og han mente at dette går kjempebra.

Med overlappende skjøter, da ...

Man kan gjøre så, ifølge gyproc så skal man i så fall ta platebånd som man skrur fast begge platers c 200 så skal platene bevege seg med hverandre uten at skjøtene sprekker. Osb burde fungere like bra kan jeg synes. Finnes ingen bransjegodkjenning for det men det går nok fint, skru bare ganske tett.

Når det gjelder ingenting, har du en glipe mellom hver Osb plate?

Det skal være (om jeg husker riktig) 3 mm glippe mellom OSB platene for å tillate at de beveger seg!

Mikael_L
Næ stopp og belægg her nå ...

Man skjøter ikke gipsplaten over den loddrette vindus- eller dørkarmen.
Les hvilken som helst monteringsanvisning fra noen gipsplateprodusenter. (Gyproc, knauf-danogips, norgips m.fl).

Jeg har satt OSB nesten hvordan som helst. 1-3mm glippe mellom platene for å tillate fuktbevegelse.
Men fortrinnsvis hel plate mot hjørnene, så jeg senere kan begynne med kantkuttet halv gipsplate.

Så har jeg tre regler for gipsen.
Begynn med skåret kant i hjørne (som deretter akryl fuges før tapet/maling)
Overlappende skjøter mellom OSB og gips, overlapp minst 5-6 cm, men helst mer.
Ingen gipsplateskjøter i plan med den loddrette delen av vindus- og dørkarmer.

That's it.

OSB skrus med 32mm sponplateskrue (med forsenkende hode).
Gips skrur jeg med 32mm gipsskrue i OSBen. (men noen ganger har jeg brukt litt 41mm skrue der det finnes stender bak, helt unødvendig, men det føles bra.)

platene skal overlappe mer enn et par cm, 20-30cm og man bør nok feste gipsplatene i stenderne. Angående skjøting ved døråpning se bildet fra gyprocs monteringshåndbok.

• Diagram over skarvning av gipsskivor ved døråpning fra Gyproc, viser monteringsdetaljer med plåtbånd og skruer for å minimere sprickdannelse.
Mikael_L
Men sett skjøten et eller annet sted midt over døråpningen i stedet, så slipper man jo stålbåndene.

• Liker
Annanikl01
  • Laddar…
Absolutt. Men sannsynligvis burde osb fungere på samme måte som stålbåndet.

Mikael_L
Kanskje det.
Men selv våget jeg ikke å sjanse på det.
Jeg fulgte gipstilverkernes instruktioner.

Så er OSB-en dyrere enn gipsen, så vil man få ut maks av materialet så er det OSB man først og fremst skal spare med. ;)

Jeg er enig, jeg hadde også skjøtet over døren men ifølge produsentenes (Gyproc) anvisninger så må man ikke det hvilket var det opprinnelige spørsmålet.

Da får man vel vinkle det økonomisk.
Hva koster plåtbåndene kontra biten med gips man får når man skjærer ut for døren?

Nei, dra det inn over døren en liten bit så blir det bra.

Mikael_L
matbanan skrev:
Jeg er enig, jeg ville også ha skjøtet over døren, men ifølge produsentens (Gyproc) anvisninger så må man ikke det, noe som var det opprinnelige spørsmålet.
Jeg kan ikke si annet enn at du har helt rett, og du har vært stringent hele tiden. :)

JOW's tanke er omtrent min.

Men så kan jo OSB under kanskje fungere akkurat like bra som metallremser. Nå føler jeg at jeg kanskje burde ha prøvd på noen steder. :)
Jeg kan ikke helt se hvorfor det ikke skulle fungere. Men gjør det ikke det, så kan man nok ikke klage hos noen uten må rett og slett gjøre om på egen bekostning.

Jeg tror ikke gyproc stiller opp på å betale kostnaden selv om man har stålbånd. Jeg pleier aldri å skjøte over døren heller. Det kreves jo ganske mange åpninger for at det ikke skal bli mer spill. Men det ville vært interessant om noen prøver og kommer tilbake med resultatet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.