Hei.
Jeg har igjen et lite problem med taklister og vinkler, men denne gangen lurer jeg på om det går an å finne ut av det. Forhåpentligvis er det bare jeg som er dum igjen, så jeg etterspør råd i saken.
Jeg holder på å renovere en trapp/trappeoppgang i vårt rekkehus. Taket heller omtrent 110 grader (108,5 grader kappet jeg den listen som har kommet opp).
Jeg skal nå sette opp lister langs med veggen/taket som ikke heller, men jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal sage for å få en vinkel som matcher/gjør at de flyter sammen. Alt jeg har testet hittil har vært feil grad eller så virker en av listene for stor/for liten.
Listene det gjelder er av den typen som bildene viser. Ikke vinkelrette så å si.
Det er vanskelig å riktig formidle hvordan jeg tenker/hva problemet er, så spør gjerne om jeg kan klargjøre på noe vis. Hvordan løser jeg mitt problem?
Jeg har igjen et lite problem med taklister og vinkler, men denne gangen lurer jeg på om det går an å finne ut av det. Forhåpentligvis er det bare jeg som er dum igjen, så jeg etterspør råd i saken.
Jeg holder på å renovere en trapp/trappeoppgang i vårt rekkehus. Taket heller omtrent 110 grader (108,5 grader kappet jeg den listen som har kommet opp).
Jeg skal nå sette opp lister langs med veggen/taket som ikke heller, men jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal sage for å få en vinkel som matcher/gjør at de flyter sammen. Alt jeg har testet hittil har vært feil grad eller så virker en av listene for stor/for liten.
Listene det gjelder er av den typen som bildene viser. Ikke vinkelrette så å si.
Det er vanskelig å riktig formidle hvordan jeg tenker/hva problemet er, så spør gjerne om jeg kan klargjøre på noe vis. Hvordan løser jeg mitt problem?
Du må dels vinkle snittet 45 grader i en retning, dels 55 grader i en annen retning da du har 90 graders hjørner horisontalt og 110 grader vertikalt.
Ta et par korte biter som du holder opp mot hjørnet og tegner på og "trener" på snittet og finner de eksakte vinklene før du tar hele listen og gjør dine snitt. Du må altså kappe tilsvarende vinkler på begge listene hvis du skal få til skjøten.
Det ser ut på bildet som om du har satt opp en list som er kappet i 90 grader, og det vil ikke fungere og dessuten ser den ut til å sitte på veggen og ikke i taket. Da må den møtende listen også settes på veggen, på tilsvarende måte.
Ta et par korte biter som du holder opp mot hjørnet og tegner på og "trener" på snittet og finner de eksakte vinklene før du tar hele listen og gjør dine snitt. Du må altså kappe tilsvarende vinkler på begge listene hvis du skal få til skjøten.
Det ser ut på bildet som om du har satt opp en list som er kappet i 90 grader, og det vil ikke fungere og dessuten ser den ut til å sitte på veggen og ikke i taket. Da må den møtende listen også settes på veggen, på tilsvarende måte.
Det der høres utvilsomt veldig rimelig ut. Dumt oppfølgingsspørsmål da. Jeg antar at jeg skal kappe den skrånende listen 55 grader. Skal jeg da ha listen i aktuell skråning (110 grader) når jeg kapper enden?T Testarn skrev:Du trenger dels å vinkle snittet 45 grader i en retning, dels 55 grader i en annen retning da du har 90 graders hjørne horisontalt og 110 grader vertikalt.
Ta et par korte biter som du holder opp mot hjørnet og tegner på og "tren" på snittet og finn de eksakte vinklene før du tar hele listen og gjør dine snitt. Du må altså kappe tilsvarende vinkler på begge listene hvis du skal få til en fin sammenføyning.
Det ser ut på bildet som om du har satt opp en list som er kappet i 90 grader og det kommer ikke til å fungere og dessuten ser den ut til å sitte på veggen og ikke taket. Da må den møtende listen også settes på veggen, på tilsvarende måte.
Og ja. Jeg har satt den opp med 90 graders ender i troen på at det skulle bli enklest så 😶 Jeg skjønner jo nå at jeg ikke var i nærheten av målet.
Du må kappe begge listene i begge retningene for at endene skal møtes som du ønsker.L Lugas skrev:Det der høres unektelig veldig rimelig ut. Dumt oppfølgingsspørsmål da. Jeg antar at jeg skal kappe den skrånende listen 55 grader. Skal jeg da ha listen i aktuell helling (110 grader) når jeg kapper enden?
Og ja. Jeg har satt opp den med 90 graders ender i troen at det skulle bli lettest så 😶 Jeg skjønner så klart nå at jeg ikke riktig var nær mål.
Ditt snitt blir altså en kombinasjon av vinklene samtidig og så må snittene "speilvendes" for de to listene.
Joda, så langt er jeg med deg. Var mer inne på hvilken av listene som skulle ha hvilken grad. Eller det spiller kanskje ingen rolle bare slutsummen er 110?T Testarn skrev:
Så var det listen som heller 110 grader. Skal jeg sette den i samme helling i sagen når jeg skal sage til enden i 45/55 grader? Tenker spontant at jeg skal gjøre det, men har tenkt i omveier i en dag nå, så jeg vet ikke helt lenger...
Huseier
· Norra Roslagen
· 326 innlegg
Skal selv holde på med lister snart, og det beste tipset jeg har fått er å kappe noen småbiter å jobbe med som mal. Ellers kapper man feil...
Jeg er helt med deg og pleier heldigvis å arbeide på samme måte. I dag har jeg puslet med dette i to timer. Løpt opp og ned stigen, målt, kappet, tilpasset, hatt feil, gjort om.. Heldigvis har bare noen desimeter med spillvirke gått til 😅R Real-House skrev:
Jeg ble ikke klok på hvordan jeg skulle forklare hva jeg mente så jeg tok en taklist som er liknende din og gikk ned i kjelleren for å lage et par biter... 😳L Lugas skrev:Ja, så langt er jeg med deg. Var mer inne på hvilken av listene som skulle ha hvilken grad. Eller det spiller kanskje ingen rolle så lenge totalsummen er 110?
Så var det listen som heller 110 grader. Skal jeg sette den i samme helling i sagen når jeg skal sage til enden i 45/55 grader? Tenker spontant at jeg skal gjøre det, men har tenkt i omveier i en dag nå, så jeg vet ikke helt lenger..

På bildet ligger den listen som skal være på veggen under det skrånende taket med den tykkere siden som skal være opp mot sagens anlegg. Sagen heller 45 grader og tilsvarer halvparten av de 90 grader som listen skal fylle opp. Så, siden du sa at det er ca 110 grader i vinkelen mellom vegg og tak, har jeg stilt vinkelen på 10 grader, det er halvparten av forskjellen på rette vinkelen (90 grader) og 110 grader. (110-90)/2 = 10
For å så sage den motstående listen, som skal sitte på veggen der taket er horisontalt, vippet jeg de 10 gradene til venstre og beholdt helningen den samme, siden min gjærsag bare kan helle til den ene siden. For å få 45 graders vinkelen korrekt måtte jeg sage med den tynnere siden av listen mot sagets anlegg.

På bildet ser du nå endene på bitene, der den venstre er den som skal skrå "opp" og den til høyre er den som skal være horisontal. Begge listene har "samme" vinkler bare speilvendte. Etter å ha satt sagkuttene mot hverandre og målt vinklene ser det OK ut, med forbehold om at sagen min ikke er så nøyaktig på eksakte vinkler... men det viser prinsippet og du får eksperimentere litt med vinklene for å få god tilpasning mot ditt tak og veggene. Så får "maleren fikse resten"...
Jeg vet ikke hvordan jeg skal takke deg. Tusen takk for din tid og fenomenale forklaring. Nå føles det bra igjen 😃T Testarn skrev:Jeg ble ikke klok på hvordan jeg skulle forklare hva jeg mente, så jeg tok en taklist som er lik din og gikk ned i kjelleren for å lage et par biter... 😳
[bilde]
På bildet ligger den listen som skal være på veggen under det skrånende taket med den tykkere siden som skal være opp mot sagets anhold.
Sagen luter 45 grader og tilsvarer halvparten av de 90 grader som listen skal fylle opp. Så, siden du sa at det er ca. 110 grader i vinkelen mellom vegg og tak, så har jeg stilt inn vinkelen på 10 grader, det er halvparten av forskjellen på rett vinkel (90 grader) og 110 grader. (110-90)/2 = 10
For å så sage den motstående listen, som skal sitte på veggen der taket er horisontalt, så vinklet jeg om de 10 gradene mot venstre og beholdt lutningen den samme, siden min gjærsag bare kan lute til den ene siden. For å få 45 graders vinkelen riktig, så måtte jeg sage med den tynnere siden av listen mot sagets anhold.
[bilde]
På bildet ser man nå endene på bitene, der den venstre er den som skal lute "opp" og den til høyre er den som skal være horisontal. Begge listene har "samme" vinkler, men speilvendte.
Etter å ha satt sagkuttene mot hverandre og målt vinklene, så ser det OK ut, med forbehold for at min sag ikke er så bra på nøyaktige vinkler... men det viser prinsippet, og du får eksperimentere litt med vinklene for å få god passform mot taket og veggene dine. Så får "målar'n fixa resten"...![]()
Jeg hadde ingen anelse om at det fantes en slik formel. Jeg husker at jeg på et eller annet vis løste en ytterkant med lignende lutning for noen år siden. Jeg vet ikke hvordan, men jeg eksperimenterte i timevis uten å notere (kunnskap=borte). Dette hadde jeg derimot ikke løst selv. Stor takk igjen 🙂
Vær så god! Det er jo litt det denne typen av forum er til for - å få hjelp og gi hjelp. Jeg er glad for at det kan ha hjulpet deg videre. Nå har du i hvert fall en metode for å kunne begynne, og så blir det litt eksperimentering for å finne de nøyaktige vinklene. Med erfaring og øvelse vil du huske det til neste gang.L Lugas skrev:Jeg vet ikke hvordan jeg skal takke deg. Takk så utrolig mye for din tid og fenomenale forklaring. Nå j*vlar føles det bra igjen 😃
Jeg hadde ingen anelse om at det fantes en sånn formel. Jeg minnes at jeg på en eller annen måte løste en ytterkant med liknende helling for noen år siden. Jeg vet ikke hvordan, men jeg eksperimenterte i timevis uten å notere noe (kunnskap=borte). Dette hadde jeg derimot ikke løst selv. Stor takk igjen 🙂
Lykke til med listene!
Medlem
· Blekinge
· 11 710 innlegg
Hvordan du enn kapper, vil det bli sprekker mellom møtende lister som du må behandle med mykfug. Så litt feilkapning gjør ikke så mye.
Gamle snekkere bruker en metode som kalles forkropping. Da kapper man den ene listen 90 grader og setter den tett mot møtende vegg. Den andre listen skjærer man med en skarp kniv slik at den passer perfekt inn i profilen av den første listen. Med sånne smale lister som du har, er det ingen problemer.
Gamle snekkere bruker en metode som kalles forkropping. Da kapper man den ene listen 90 grader og setter den tett mot møtende vegg. Den andre listen skjærer man med en skarp kniv slik at den passer perfekt inn i profilen av den første listen. Med sånne smale lister som du har, er det ingen problemer.
Det er en metode som fungerer bra når man har møter i et plan, dvs en gulvlist eller vanlig taklist. Den blir betydelig mer komplisert å gjøre når man har en 90-graders hjørne som dessuten har et vinklet tak.T Thomas_Blekinge skrev:Hvordan du enn kapper så vil det jo bli sprekker mellom møtende lister som du må behandle med mykfug. SÅ litt feilkap gjør ikke så mye. Gamle snekkere bruker en metode som kalles forkropping. Da kapper man den ene listen 90 grader og setter den inn mot møtende vegg. Den andre listen skjærer man med en skarp kniv slik at den passer perfekt inn i profilen av den første listen. Med så smale lister som du har er det ikke noe problem.
Medlem
· Blekinge
· 11 710 innlegg
Nei.