Hei,
Trenger deres hjelp siden jeg ikke har noen erfaring med puss osv. Min skorstein har litt krakelering i overflaten, se bilde. Hvordan fikser jeg dette best? Jeg tenkte å bruke husfix, er det riktig eller anbefaler dere noe annet?
Når man maler senere, går det greit med vanlig fasadefarge eller trengs det noe spesielt for puss?
Takknemlig for deres ekspertise
Mvh
Sulan
Trenger deres hjelp siden jeg ikke har noen erfaring med puss osv. Min skorstein har litt krakelering i overflaten, se bilde. Hvordan fikser jeg dette best? Jeg tenkte å bruke husfix, er det riktig eller anbefaler dere noe annet?
Når man maler senere, går det greit med vanlig fasadefarge eller trengs det noe spesielt for puss?
Takknemlig for deres ekspertise
Mvh
Sulan
Bank bort alt løst materiale (bank også over hele skorsteinen og let etter bom). Reparér med C-bruk 1mm som du glatter for å gjøre reparasjonene usynlige. Deretter males skorsteinen med samme farge som den allerede er malt med, forhåpentligvis silikatmaling eller kalkmaling da plastmaling er uegnet på skorsteiner som det fyres i.
Ok takk for svaret men kan man få litt presisering 
Lete etter bom - hva er bom?
C-bruk = sementbruk eller? Finnes dette ferdigblandet eller kjøper man og blander selv?
At filtar er måten man legger det på, og hva innebærer det, eller er det bare en spesiell mureskje?
Jeg vet ikke hvilken farge som er brukt da jeg bare har bodd her et år, hadde tenkt å ta typ demidekk (vannbasert) da jeg har hvit slik men det er vel best å ta noe av det du anbefaler da antar jeg.
Mvh
Sulan
C-bruk = sementbruk eller? Finnes dette ferdigblandet eller kjøper man og blander selv?
At filtar er måten man legger det på, og hva innebærer det, eller er det bare en spesiell mureskje?
Jeg vet ikke hvilken farge som er brukt da jeg bare har bodd her et år, hadde tenkt å ta typ demidekk (vannbasert) da jeg har hvit slik men det er vel best å ta noe av det du anbefaler da antar jeg.
Mvh
Sulan
Bom = Pussen høres hul ut når du banker på den, må da bankes bort.Sulan_gbg skrev:Ok takk for svaret men kan man få litt fortydligelse
C-bruk = sementmørtel eller? Finnes dette ferdigblandet eller kjøper man og blander selv?
At filtar er måten man legger det på og hva innebærer det eller er det bare en spesiell murerskje?
Jeg vet ikke hvilken farge som er brukt da jeg bare har bodd her et år, hadde tenkt å ta typ Demidekk (vannbasert) da jeg har hvit slik men det er vel best å ta noe av det du anbefaler da antar jeg.
Mvh
Sulan
C-bruk = Ferdigblandet Pussmørtel C 0-1mm fraksjon
Filtar gjør du med en filtbrett:

Absolutt ingen Demidekk eller lignende plastmaling på skorsteinen. Du må undersøke hvilken type maling det er malt med nå, det styrer helt fargevalget.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Reparere innsiden av kjellervegg i 60-tallshus, sprekker, puss, etc.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Reparere/sparkle/male pussvegger enhetlig
Reparere sprekk i puss mot dørkarm
Reparere pusset skorstein. Hvilken mørtel og farge?
Laga och måla putsad skorsten
Fasad