Trappen i mitt hus er festet til en stolpe som går fra etasje 2 hele veien ned i kjelleren. Der den står, har man støpt gulvet rundt stolpen, noe som selvfølgelig har ført til at den har råtnet nederst. For øvrig er kjelleren tørr, jeg har ikke sett noen skader på de delene som er direkte mot kjellerveggen.

Stolpen er ikke gjennområtnet ennå. Men det ville jo uansett vært best å utbedre det nå når jeg uansett skal holde på der. Så litt hjelp med hvordan jeg gjennomfører det i praksis, ville vært takknemlig.

•hvordan støtter jeg stolpen mens jeg reparerer den?

•hvordan skal jeg reparere den best?

•hvordan skal jeg gjøre med en ny "fot"?

•er plankeveggen under trappen en del av den bærende konstruksjonen?

En tretrapp i en kjeller med slitte trinn ved en vegg. Tilstedeværelsen av ledninger og en halvfull plastbeholder kan også sees.

Nedre del av en trestolpe festet til et gulv, med tegn på fuktskader og råte, omgitt av blader og litt skitt.

Sist redigert:
Ingen virkelig?

Jeg hadde skrudd på en midlertidig stolpe eller to som står ved siden av stolpen, og om mulig unngått å gå i trappen under reparasjonstiden.

Jeg hadde saget av stolpen og støpt et lite fundament under. Deretter en syllpapp mellom fundamentet og stolpen. Festing med stålbeslag og ankerskrue. Slik som dette.

En trestolpe festet til et betongfundament med stålbeslag og ankarskruv, omgitt av ulike kabler og rørsystemer.

Plankveggen er ikke bærende. Dessuten blokkerer den en del lagringsplass. Fjern den, sier jeg.

• Liker
Workingclasshero og 4 andre
  • Laddar…
Er enig med Pelpet. Støtt opp. Sag av stolpen en des opp fra gulvet, støp en liten sokkel. Skjøt i stolpen. Syllpapp imellom. Forsterk rundt skjøten med bordbiter eller metallplater. Ferdig. Bør ikke være vanskelig. Fjern treveggen. Ikke bra å ha et innkapslet område i hjørnet. Bedre å ventilere det ordentlig.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Takk for tipsene. Det er ikke så mye plass til første steget å kappe, men litt går vel. Liker Kurtivans forslag. Skulle kunne prøve å grave ut litt, støpe fast en stolpesko som festes mot stolpen. Det blir ikke så mye kant å snakke om ellers.

Har fundert en del på den der veggen. Var litt usikker på om den bærer noe eller ikke. Føles jo spontant som at det beste er å åpne opp i hjørnet. Så får det bli! Skal for så vidt stå en fryser i veien, men det er bra at luften får sirkulere.

Du burde kanskje vurdere å drenere om huset? Det virker å være ganske fuktig ved trappen din. Man skal aldri bruke organiske materialer direkte på platen. Betongen suger opp fukt fra bakken siden platen alltid ligger i bløt. Man får jo mindre fukt rundt huset når det dreneres. Men platen suger jo opp nedenfra konstant. Støper du en sokkel uten å utbedre fuktproblemene rundt huset, vil stolpen fortsatt råtne. Sett en stolpesko, drenere om huset. Løsningen du tenker å gjøre etter min mening er bare å flytte problemet ditt fremover.

cederbusch skrev:
[bilde]
Har du sjekket bak plankveggen? Som noen skriver ser det veldig fuktig ut. Inne der er som en dårlig krypkjeller skulle jeg gjette. Letthåndterlig og vel verdt. Eventuelle skader vil ikke koste mer enn et kort besøk til materialbutikken.

Riktig metode er jo som flere har foreslått å gjøre en midlertidig avveksling av trappebjelken og så felle inn en ny bit. Ta i tillegg bort treveggen under trappen. Det interessante spørsmålet er hvorfor råteskaden har oppstått. Min gjetning er at temperaturen i kjelleren er eller har vært for høy (16 grader er passe) og dermed bidratt til for stor mengde kondensert fukt i bunnplaten. Min erfaring sier meg at det nok ikke er et dreneringsproblem. Gamle tjue-tallshus som dette pleier å være omgitt av så mye leire at ingen grunnfuktighet trenger inn. Når det først oppstår en skade på grunnmuren pleier vannet å fosse inn. Jeg har selv bodd i 30 år i et tjue-tallshus med en lignende trappekonstruksjon og med andre tre-detaljer som lå direkte på betongplaten uten at noen større skader oppsto. Tidligere valgte man ofte trevirke med høyere motstandskraft (= kjerne furu) til utsatte detaljer. Når du feller inn en ny bit skal den selvfølgelig beskyttes med slipepapir.

M
justusandersson skrev:
Når du feller inn en ny bit skal den selvfølgelig beskyttes med sillpapp.
Skal pappen inneholde Matjes- eller Senapssill? :D

• Liker
Immobil
  • Laddar…
Jeg hevder bestemt at det var den innebygde rettstaveren som endret syllpapp til sillpapp! Prøv selv. Syll foreslås bli sylo, syllpapp blir sillpapp, den gjør det igjen. Den ansvarlige var ikke med på byggkurset. Sillpapp må jo finnes i virkeligheten, spørsmålet er hva det brukes til?

M
justusandersson skrev:
Jeg hevder bestemt at det var den innebygde rettstaveren som endret syllpapp til sillpapp! Prøv selv. Syll foreslås bli sylo, syllpapp blir sillpapp, den gjør det igjen. Den ansvarlige var ikke med på byggkurset. Sillpapp må jo finnes i virkeligheten, spørsmålet er hva det brukes til?
Haha det tror jeg ikke i det hele tatt! Min telefon vil på ingen måte påstå at det finnes noe som heter sillpapp! 😀

Formentlig er sill uegnet for å beskytte tre fra fukt. Så det er det nok ikke :(

personlig ville jeg bare la det være hvis det ikke er slik at stolpen er helt av og det virkelig er råttent tvers igjennom. At det er litt fnasete på ytterkanten betyr ingenting om det er ekte kjerneved, noe det sannsynligvis er.
Noen ganger er det lett å overdrive ting og tenke på en "moderne" måte. Trappen har stått der siden 40-tallet? Kanskje eldre enn det. Og den vil sannsynligvis stå like lenge til selv om den ser litt angrepet ut.

Litt oppdatering. Plankveggen er borte. Bak og under trappen lå trekonstruksjonen direkte mot gulvet. Det hjørnet vil jeg si er det mest utsatte på hele huset når det gjelder fukt utenfra. Det treverket som lå mot gulvet kunne jeg antakelig brukt i et eller annet byggeprosjekt. Ikke antydning til råte.

Derimot er stolpen gjennomhullet. Kunne stikke en skrutrekker rett gjennom hele stolpen. Men bare den delen som altså er innstøpt i platen.

Planen er å laste av, sage av, støpe igjen hullet i platen og felle inn nye biter.

Som bildet ovenfor viser, er stolpen omsluttet av fliser som er klippet og lagt rundt. Vil det holde hvis jeg støper igjen hullet, venter noen uker, og deretter legger fliser over? Og så feller inn en trebit som står på flisplaten? Eller vil platen knuses?

Er tørketiden tilstrekkelig?

• Liker
Olseen92
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.