Hei!

Tenkte å ta en liten snarvei her hjemme når jeg skulle ordne med taklistene. Satte panel på en gavl i stuen og i stedet for å fjerne taklisten på langsidene lot jeg dem sitte igjen og rev bare ned listen på den veggen jeg gjorde om.

Tenkte at det skulle gå bra å la være å gjærsage listen og heller formsage den slik at den går inn i den andre, så å si.
Men jeg gjør bare feil feil feil, blir virkelig sprø! Går det i det hele tatt an å gjøre det? Gulvsokler går jo bra, men de sitter jo rett, og denne listen er i vinkel.
Bildene får vise. Går det ikke så får jeg vel rive de andre listene også da og sette nye:)
Taklist i hvitt montert i hjørne over panelvegg med synlig kutt. En vridd, sort og oransje ledning kommer ut fra veggen. Taklist i vinkel med åpen skjøt og synlige ledninger i et hjørne av et rom med trepanel og hvitmalt vegg. Antik taklist i hjørne av stue, viser ujevnt kutt og tilpassing mot vegg. Ledninger henger fra veggen ved siden av listen. Taklist i hjørnet av stue med feil tilpassing, viser trepanel og ledninger på vegg. Taklist i hjørnet av stue, hvit på den ene siden og trepanel på den andre, med oransje kabel hengende fra veggen.

Listen er en "antik"

Får du en glipe i hjørnet? Tenker at form-saging bare funker om den andre listen er rett-saget og går inn hele veien til veggen. Har aldri prøvd dette selv så det er bare mine tanker.

Takk for tipsene!
Det er ganske lett å genera bortsett fra nå når jeg ikke skal genera men sage formen.

Akkurat som du sier Snobben bør den ene gå helt inn mot veggen men siden jeg har lagt på 20mm panel vil listen gå såpass langt ut at det burde gå iallfall.
Jeg får rett og slett ikke til formsagingen da listen ikke er rett som en sokkel :/
Har malt, tegnet, saget og jeg vet ikke hva haha

Passer dog greit om jeg legger listen i vinkel skrått nedover mot gulvet på den jeg har formsaget. Jeg gjør noe fatalt feil som jeg ikke forstår.

Det er sjelden man lykkes med å få det helt perfekt. Hvis det glipper litt, får man ta frem hjemmefikserens beste venn; den fantastiske akrylfogen :)

Skulle gladelig bruke akrylfugemasse! Men ikke 1 cm... Haha! Kommer til å miste håret før jeg er ferdig.

Du må kappe listen motsatt vei for at det skal bli riktig, deretter spikker du ut den delen som er "ufarget" med en kniv, men du må holde spikkingen flatere enn 45 grader, samt at når du nesten er ferdig så er den delen av listen som går inn i den eksisterende så tynn på enkelte steder at den lett sprekker! Ta en vanlig hulkillist og prøv først, når du kan teknikken godt så gjør du det samme på den gamle du har! Lett hvis man kan! :confused:

• Liker
Joak
  • Laddar…
Har for meg at det heter forkroppning når man "täljer" listene, det kanskje finnes noen bra film på "nätet" Lykke til og glem ikke å kjøpe litt ekstra lister!

Pagno skrev:
Du må kappe listen åt "feil" vei for at det skal bli riktig, deretter spikker du ut den delen som er "ufarget" med en kniv, men du må holde spikkingen flatere enn 45 grader, samt at når du nesten er ferdig så er den delen av listen som går inn i den eksisterende så tynn på enkelte steder at den lett sprekker! Ta en vanlig hulkillist og prøv først, når du kan teknikken bra så gjør du det samme på den gamle du har! Lett om man kan det!:confused:
Hmm åt feil vei er jeg ikke helt med på.
Det er sikkert lett om man kan alt, jeg vil også kunne!

Kan du illustrere på noen måte? Jeg vet at jeg har sett bilder på dette før, men nå finner jeg ingen.

Så heter det ja! Takk!

Ooooja jeg har allerede brukt 4 meter.... :D

Kikket litt på bloggen, den var bra, men syns likevel at du kan kjøpe en ferdigmalt hulkillist slik at du får litt oversikt over det hele før du gir deg i kast med dine taklister, poenget med å bruke en malt list er at da er det lettere om man har snudd og kuttet listen riktig vei, da fjerner man "bare" det umalte. OM man føler for å virkelig forstå teknikken, skjærer du bort det umalte i forskjellige trinn, trinn en, skjær bort det umalte i 90 grader, hold deretter opp biten mot den eksisterende som er kuttet i 90 grader i taket. Hvis du har gjort trinn en riktig har du riktig profil slik at det ser ut til å passe, men det gjør det ikke ennå, du må skjære ut på baksiden, og det ganske så kraftig! Selv gjør jeg en "grove kutting" med gjæringssagen for å slippe å skjære så mye. Det viktigste etterpå er at når listen er riktig, skal den klemmes fast mot den andre, hvilket medfører at det ikke trengs å fuges hvis man har skjært flatt nok, det ser perfekt ut fra alle vinkler hvis man gjør det bra! Kan ta noen bilder av mine taklister, men det hjelper ikke så veldig mye! Håper at det går veien!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.