Vi har nettopp kjøpt en leilighet hvor det i dag er en "mindre barnevennlig" trapp. Vi skal bygge om loftet så der trappen i dag er tilknyttet vil det i stedet være en vegg. En drøm ville være å gå opp med en L-trapp (grønn). Nå til det store problemet, det er en solid bjelke (rosa) i veien som "takstøttene" hviler på. Min tanke er å gjenopprette "støttene" til taket til sitt opprinnelige og gå opp med en trapp mellom disse. Men vil resten av loftet ha full bæreevne i et slikt tilfelle? Hvem vet noe om slikt? Finnes det noen andre gode forslag til hvordan man løser trappegåten? Spiraltrapp er for øyeblikket det heteste alternativet, men jeg ville utrolig gjerne få til en L-trapp.

Hullet i dag er 1750×1400
Trappen må tilknyttes øverst på samme vegg som bildet henger på.

På bildet der jeg har markert med gult er der jeg tenker meg at man åpner opp bjelken.

• Bild av spiraltrapp i tre med fargede markeringer, omgitt av moderne innredning, reoler og sofa; forslag til trappeløsning diskuteres.
Sist redigert:
Åsa Lund
Jeg hadde beholdt den trappen og delvis satt igjen bjelkelaget slik at det går an å sette stag fra trappetrinnene og opp med 100 mm avstand seg imellom.

Sist redigert:
  • Liker
4774
  • Laddar…
4774
Er enig med Åsa. Forstår ikke helt problematikken

Trappen kan ikke kobles der den kobles i dag. Den må vris 45 grader, og da ville inngangen til trappen vært midt i den hvite stolpen. Så det er ikke en løsning.

4774
J justd3t skrev:
Trapper kan ikke kobles der den kobler i dag. Den trenger å vris 45 grader og da ville innsteget i trappen være midt i den hvite stolpen. Så det er ikke en løsning
Aha, det forklarer saken 😀 men dessverre er jeg ikke tilstrekkelig byggeteknisk for å kunne svare. Føles som at om det hele er en bærende sak så trengs noen som kan beregne laster, bæreevne, bruk, konstruksjon

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
J justd3t skrev:
. Men vil resten av loftet ha full bæreevne i så fall? Hvem vet slikt?
En byggkonstruktør

• Liker
4774
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Aha, det forklarer saken 😀 men dessverre er jeg ikke tilstrekkelig byggteknisk for å kunne svare. Føles som at om det hele er en bærende sak så trengs en som kan beregne laster, bæreevne, bruk, konstruksjon
Søylen bærer opp bjelken ved avveksling av hanebjelkene. Den kan flyttes t.v i bildet, men formentlig står den på en bjelke eller muligens et opplag om den er mellom 2 bjelker. Ingen anelse om hvordan den er festet i andre enden heller.
Så skal du vinkle trappen, så er bjelken som bæres opp av søylene så lav at jeg har vanskelig for å se at du klarer den fri høyden i trappen.

I Installation skrev:
Pilaren bærer opp bjelken ved avveksling av hanebjelkene. Den kan flyttes t.v i bildet, men den står sannsynligvis på en bjelke eller muligens et opplag hvis den er mellom 2 bjelker. Ingen anelse om hvordan den er festet i den andre enden heller.
Så skal du vinkle trappen så er bjelken som bæres opp av pilarene så lav at jeg har vanskelig for å se at du klarer den fri høyden i trappen.
Tanken er å kappe bjelken ca. en meter og at de to hanebjelkene støttes opp på samme måte som det satt historisk. Det burde fungere, jeg er mest bekymret for at resten av loftet ikke får den støtten i konstruksjonen. Kunne man hatt en konstruksjon som ser ut som en stemmegaffel for at trappen skal kunne passere gjennom?

4774
BirgitS BirgitS skrev:
En byggkonstruktör
Akkurat 😃. Fikk hjerneteppe da jeg skrev det før.
Uansett så føles prosjektet vanskelig å klare med mindre ts er byggkonstruktør selv 👍

J justd3t skrev:
Tanken er å kappe bjelken ca en meter og at de to hanebjelkene støttes opp på samme måte som det satt historisk. Det burde fungere, jeg er mest bekymret for at resten av loftet ikke får den støtten i konstruksjonen. Kunne man hatt en konstruksjon som ser ut som en stemmegaffel for at trappen skal kunne passere gjennom?
Den bærer jo også det ytre hjørnet på loftet.
En konstruktør kan antagelig finne en løsning som fungerer. Men det vil bli dyrt å ordne.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.