993 lest ·
7 svar
993 lest
7 svar
Hvordan konstruere etasjeskiller med passe lydreduksjon?
Vi holder på med en større tilbygging der neste steg er å bygge opp mellometasjen. Jeg har stoppet opp ved hva som er en passelig innsats for at trinnlydene fra overetasjen ikke skal være forstyrrende og at samtaler skal kunne holdes uten at man hører hva de sier i andre etasje.
Det som er bygget er limtrebjelkelag 180x90 som vil være synlig, og oppå det er det lagt panel som vil være det synlige innertaket mellom bjelkene.
Min tanke var å legge lekter 145x45 på panelet der jeg mellom dem kan isolere med steinull i full høyde. Det er også mellom lektene at ventilasjonskanalene (flate, 100 høye) og elektrisiteten vil bli lagt. Oppå lektene legger jeg spaltegulv 22x95 for gulvvarme (plater på og mellom legges 20mm slange), så gulvgips for å øke massen og deretter en form for gulvfoam for demping av trinnlyd før parkett legges. Jeg har maks 215mm jeg får bygge over limtrebjelkene før de kommer nærmere enn 600 fra nederkanten av glasset i vinduene og ferdig gulvhøyde.
Når jeg har lest om dette, er det mye mer som kan gjøres, som å legge sylomerkuler på lektene og deretter et flytende spongulv i stedet for gulvvarmespalter. Kanskje gjør det ingen forskjell da det er en ganske åpen planløsning i overetasjen og åpent ned gjennom trappen. Hva tror dere? Målet er at det ikke skal tromme når man går, ikke kunne høre nøyaktig hva noen sier, og det skal ikke være en knirkete konstruksjon. Hva tror dere som kan dette bedre, hva kreves av mellometasjen for å oppnå dette? Andre tips og justeringer som dere vil dele?
Det som er bygget er limtrebjelkelag 180x90 som vil være synlig, og oppå det er det lagt panel som vil være det synlige innertaket mellom bjelkene.
Min tanke var å legge lekter 145x45 på panelet der jeg mellom dem kan isolere med steinull i full høyde. Det er også mellom lektene at ventilasjonskanalene (flate, 100 høye) og elektrisiteten vil bli lagt. Oppå lektene legger jeg spaltegulv 22x95 for gulvvarme (plater på og mellom legges 20mm slange), så gulvgips for å øke massen og deretter en form for gulvfoam for demping av trinnlyd før parkett legges. Jeg har maks 215mm jeg får bygge over limtrebjelkene før de kommer nærmere enn 600 fra nederkanten av glasset i vinduene og ferdig gulvhøyde.
Når jeg har lest om dette, er det mye mer som kan gjøres, som å legge sylomerkuler på lektene og deretter et flytende spongulv i stedet for gulvvarmespalter. Kanskje gjør det ingen forskjell da det er en ganske åpen planløsning i overetasjen og åpent ned gjennom trappen. Hva tror dere? Målet er at det ikke skal tromme når man går, ikke kunne høre nøyaktig hva noen sier, og det skal ikke være en knirkete konstruksjon. Hva tror dere som kan dette bedre, hva kreves av mellometasjen for å oppnå dette? Andre tips og justeringer som dere vil dele?
Det ser bra ut i din konstruksjon selv om 45x145 er veldig svake for et bjelkelag men forstår at dere ikke har plass til høyere bjelker..
Det eneste jeg ser som kan forbedres er en trinnlydsmatte som brukes mer og mer nå til dags, den erstatter din foam under parketten..
5mm eller tykkere hadde jeg satset på for at det skal dempe litt..
https://www.imex.se/golvakustik/timbertech-tt-5mm
Det eneste jeg ser som kan forbedres er en trinnlydsmatte som brukes mer og mer nå til dags, den erstatter din foam under parketten..
5mm eller tykkere hadde jeg satset på for at det skal dempe litt..
https://www.imex.se/golvakustik/timbertech-tt-5mm
145 regelen er den som ligger på 180 bjelken som utgjør bjelkelaget. 145 er installasjonsområde og for isolasjon da de som er 180 skal være synlige og dermed kan vi ikke fylle de rommene med isolasjon.
Takk for tipset om trinnlydsmatte! Noen spesiell grunn til at du anbefaler akkurat denne varianten?
Takk for tipset om trinnlydsmatte! Noen spesiell grunn til at du anbefaler akkurat denne varianten?
Rejäl skrev:Det ser bra ut i din konstruksjon selv om 45x145 er veldig svake for et bjelkelag, men forstår at dere ikke har plass til høyere bjelker ...
Det eneste jeg ser som kan forbedres er en trinnlydsmatte som brukes mer og mer nå til dags, den erstatter din foam under parketten...
5mm eller tykkere ville jeg satset på for at det skal dempe litt...
[lenke]
Bare at vi har brukt den, men det finnes sikkert andre fabrikat også. men foam og lumpapp er ikke det samme..VillaCamilla skrev:
Hvor lang spennvidde har du for som sagt så er 45x145 veldig spinkelt. Kan du ikke sette bjelkene på siden av dine limtresøyler for å få på plass grovere bjelker? Det går jo å frese ut delvis om det ønskes.
180x90 bjelkene ligger cc60 og 145 bjelkene vil legges på tvers som et rutenettMatti_75 skrev:
Har du sjekket kostnaden per kvm når dere kjøpte den? Fant ingen pris ved googling.Rejäl skrev:
Forstår jeg det riktig at grålumppapp, foam og trinnlydsmatte alle er ute etter å redusere trinnlyd, og at man bare bruker en av disse? Samt at det i oppramsede rekkefølge går fra billigste til dyreste løsning?
Nei, lumppapp gir neppe noen trinnlydsdempende effekt, og foam gir kanskje noen få prosenter i sammenligning med denne som jeg lenket til deg..VillaCamilla skrev:
Uten foam og lumppappen brukes fordi det er et flytende gulv og skal tillate parketten å bevege seg uten lyd tre mot tre.
Tenk også på at du trenger aldringsbestandig plastfolie når du skal ha vannbåren gulvvarme..
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Isolera gammalt mellanbjälklag - Går det att spara golvet?
Golv -
Gulvspon på kaldloft + lufttett bjelkelag mellom etasjer
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Ta bort mellanbjälklag i gammalt timrat hus?
Lösvirke & Timmerhus -
Hvordan gjøre med dampsperren her rundt svillen og ved etasjeskillet?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hvordan konstruere etasjeskiller for best lydisolasjon
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi