Hei,

Se vedlagt bilde.
Har et "lite" problem. Kapper vanligvis lecablokker med tigersag med blad for lecablokker, men nå har jeg lecablokker som er limt mot betongplaten og oppå lecaen står komplett, isolert veggstender. Greien er at langs den ene veggen (et antall meter) stikker lecablokkene inn i rommet med cirka 2 cm. De danner altså en kant som jeg vil bli kvitt, jeg vil at lecablokkene skal gå i kant med veggen som står oppå, akkurat som det gjør på de øvrige tre veggene.

Jeg kan ikke kappe med tigersagen, for den må ha "fritt spillerom på andre siden". Jeg har testet en diamantkappeskive på vinkelkutteren, men det støver som bare det, spruter steinbiter overalt og det er vanskelig å få overflaten jevn. Jeg har lett etter steinkappskiver (også skiver for andre materialer) med nedsenket senterhull men ikke funnet noen der skiven kommer i flukt med veggen ovenfor. Mutter og aksel stikker alltid ut et stykke, typ 0,5 cm eller mer siden senterhullene aldri er dype nok (så jeg forstår ikke hvorfor det finnes senkede senterhull når de ikke gjør noen større nytte). Har sett på flere kappemaskiner i flere prisklasser, alle ser ut til å ha samme "problem" som den Bosch blå jeg har.

Er det noen som har en idé om hvordan man skal kunne kappe lecablokkene langs med veggens retning? Finnes det kanskje noen bra maskin, som jeg i så fall har oversett, som fikser jobben og som man kanskje kan leie hos Cramo eller lignende?

Takk på forhånd!

• Diagram som viser en vegg som består av en betongplate, lecablokk og en veggstamme. Lecablokken stikker 2 cm utenfor veggen.
Multiverktøy med rund kappeskive hadde funket. Det hadde jo tatt en del tid, og det kan jo enkelt bli ujevnt. Det hadde kanskje gått å ofre en billig sag også. Jeg har saget leca med en biltema-sag med suksess. Tar også litt tid, men det er nok enklere å få jevnt.

Noen ganger kan man jo stå og klø seg i hodet lengre tid enn det ville tatt å gjøre det med håndkraft. Fogsvans så du slipper treningskortet. Bred spett for fliser til borhammeren. Gammeldags og hederlig hoggjern med passende hammer.

Det kommer jo litt an på hvilken ferdig overflate du vil ha, men alt ender nok med et behov for å slipe og pusse etterpå.

Siden det alltid er morsomt å vurdere nye verktøykjøp, kunne en spor fres som kjøres vinkelrett, innstilt på dybden du vil ha bort, muligens funke, og deretter etter at man har kjørt en rekke spor så får man knekke det som er igjen med hoggjern. Selvfølgelig blir det noe manuelt arbeid i hjørner osv.

• Liker
1977bjorn
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Multiverktøy med rund kapskive hadde funket. Det hadde jo tatt en del tid, og det kan jo enkelt bli ujevnt. Det hadde kanskje gått å ofre en billig fogsvans også. Jeg har saget leca med en biltema-fogsvans med suksess. Tar også litt tid, men det er nok enklere å få jevnt.
Klarer man virkelig å sage blokkene med fogsvans når det ser ut som det gjør?

K Kane skrev:
Klarer man virkelig å sage blokkene med håndsag når det ser ut som det gjør?
Jeg tror det men jeg vet ikke, du får vel legge ut et bilde;)

Men ellers kan du jo gjøre som myrstack skrev. Du hadde jo allerede vinkelsliper. Går jo å sage vannrette snitt inn i veggen og deretter meisle ned det…

Jeg tror det, men jeg vet ikke, du får vel legge opp et bilde;)

Men ellers kan du jo gjøre som myrstack skrev. Du hadde jo allerede vinkelslip. Går jo an å sage horisontale snitt inn i veggen og så meisle ned det…
… og det var ikke du som skrev fra starten så jeg nå, sorry :oops:

Takk for deres svar.

Fugesag funker ikke, det er jo en betongplate som tar imot på den andre siden, så å si.

Alligatorsag funker vel ikke heller av samme grunn som med fugesagen.
En motorsag med roterende blad ville vært perfekt, men en slik kommer jeg ikke til med.

Alt manuelt arbeid vil jeg prøve å unngå med tanke på at jeg vil ha overflaten glatt (som en lecablokk) og at det er åtte meter jeg må sage til.

Flere forslag, noen? Takk :)

Om det bare er gips + plyfa ytterst på veggen kanskje det er enklest og mest økonomisk å åpne opp veggen lengst ned så du kommer til med mer normale verktøy, og deretter sette tilbake gipsen + sparkle.

pjgb pjgb skrev:
Om det bara er gips + plyfa ytterst på veggen kanskje det er enklest og mest økonomisk å åpne opp veggen nederst så du kommer til med mer normale verktøy, og deretter sette tilbake gipsen + sparkle.
Ikke en helt dum idé, om ingen annen utvei finnes så skal jeg helt klart vurdere ditt forslag selv om det kanskje blir litt ekstraarbeid.

Denne her da?

man ser litt dårlig, men den virker å være forsenket i alle fall…

[lenke]
Har testet. Dessverre ikke tilstrekkelig forsenket.

Hvordan du enn gjør det vil det ikke bli spikret. Sag det verste ovenfra med en lecasag og avslutt med å pynte nederst mot platen.
Hvis det kreves et glatt og tett resultat så pusser du.

pjgb pjgb skrev:
Om det bare er gips + plyfa ytterst på veggen kanskje det er enklest og mest økonomisk å åpne opp veggen nederst så du kommer til med mer normale verktøy, og deretter sette tilbake gipsen + sparkle.
ja det handler vel egentlig om å bygge veggen ”rett”, føles som det mangler et lag spiklekter bare så er saken biff.

I alternativ til å gjøre om, hvorfor ikke bare sette fliser på denne flaten som den er? Tror det ville blitt ganske ok.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Det finnes jo vinkelslipere som er laget for vanskelige områder som med et blad for leca i prinsippet ville gjøre at du kan kappe langs veggen. En inspirasjon fra Metabo nedenfor.
ProductImage28849212.jpg
Og egentlig for å nevne det men absolutt ikke anbefale det så finnes det ekstreme varianter av trykkluftdrevne vinkelslipere med en lang aksel som man selvsagt kan montere et diamantblad på, men risikoen for å havne i følgende tråd kan være betydelig på https://www.byggahus.se/forum/threads/posta-skador-olyckstillbud-med-maskiner-och-verktyg.82640/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.