Var oppe på loftet og målte på eksisterende takstoler. De er 5" x 3". De står bare lent mot hverandre og det finnes ingen forsterkende stag som hanebjelker, noen fagverkskonstruksjon eller lignende. De er som en opp-ned V helt enkelt.

For moro skyld spurte jeg et firma som produserer takstoler. For mitt tak ville de sette 195+70 som takstoler, som hvilte på en limtredrager i mønet.

Beviselig har mine takstoler fungert i ca 100 år. Er det slik enorm overdimensjonering på takstoler som bygges i dag?

Hvilken snøson har du?

Samme som du, 2 :)

Man har jo en sikkerhetsfaktor på alt i konstruksjonslære. I en heis regner man kanskje med 10 ganger forventet maksimal last. Takstoler vet jeg ingenting om, men noen ganger må det være. At det holder er jo ingen bevis for at de er sikkert dimensjonerte.

I fly har derimot mange ting lav faktor (typ x1,2 og sånt) fordi de ellers ikke ville kunne fly på grunn av vekten. Til gjengjeld inspiseres alle viktige deler ofte...

Har du hatt 200 kg snø per kvm på taket noen gang?, samtidig som det blåser? Ellers kan du jo ikke vite om det holder eller ei?

• Liker
Chrek
  • Laddar…
Chaly
Har huset klart seg i 100 år så burde sikkerhetsfaktoren være tilstrekkelig for å klare de normale værforholdene...

Ingen anelse hva snøen har veid :) Har jo ikke bodd her en brøkdel av husets levetid!

Huggan, du kanskje kan hjelpe meg å regne litt? Jeg vurderer hva jeg skal ha for dimensjon på takstolene til påbygget. De eksisterende takstolene er altså ca 127 x 76 mm. Regner man på treghetsmomentet (B * H^3 / 12) blir det 12973092.3333. Til sammenligning er treghetsmomentet for en vanlig 170x45-regel 18423750, noe som er drøyt 40% mer enn for de eksisterende takstolene. Bør altså holde med god margin. Men samtidig føles det ganske svakt sammenlignet med de 265x45 som takstolprodusenten mente jeg burde ha...

Hvor "svake" takstoler våger jeg å ha? Hver cm jeg sparer tar jeg takknemlig imot for å få noen som helst takhøyde... Allerede med de eksisterende, 127 mm høye, takstolene har jeg bare 186 cm i takhøyde i mønet på loftet.

Det er jo nesten sånn at to stykker 120x45 ved siden av hverandre ville klart det, men 127x76 har litt bedre yttröghetsmoment... En annen fordel, foruten takhøyde, er jo at det er lettere å baxa takstolene på plass om jeg ikke trenger å bygge dem i så kraftig virke.

Sist redigert:
Gi meg opplysningene om utbyggingen så kan jeg sjekke hva jeg får det til på nye takstoler.

Snøson 2 som sagt. Betongpanner. Takvinkel 30 grader. Bredde mellom yttervegger 7 m.
Holder det, eller trenger du mer opplysninger?

Takstolsett med en horisontal bjelke, 213 mm høy og 76 mm bred, og to skråstilte bjelker som danner en trekantform.

Det er altså slik nåværende takstol ser ut, omtrent. Den vannrette bjelken er 213 mm høy og like bred som de andre, det vil si 76 mm.

Jeg kunne tenke meg en slik konstruksjon, for å få den litt sterkere, men uten å miste verken takhøyde eller rombredde oppe (har ikke nøyaktige mål på hvor bred den innredede delen av loftet er, men dere forstår tanken)

Takstolskonstruksjon med forsterkning for å hindre nedbøyning, designet for minst mulig tap av takhøyde og rombredde.

Burde vel hjelpe mot eventuell nedbøyning av takstolen?

C
Hva har du for avstand mellom nåværende takstoler? Det påvirker jo i aller høyeste grad.

Det har du rett i, skal straks løpe opp og måle, et øyeblikk.

Det varierer litt. Der jeg målte var det mellom 110 og 115 cm mellom takstolene.

Jeg benyttet også anledningen til å måle hvor bredt det innredede rommet er, det var knapt 270 cm, så min skisse stemmer ganske bra, jeg tegnet 280 cm bredt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.