Hei

Jeg skal forlenge en gammel muret og pusset innervegg i kjellerens kjellerstue. Min tanke var at den nye veggen, dvs. forlengelsen skulle regles opp og kles inn med OSB og gips. Den nye veggen skal altså linjere med den pussede veggen når alt er klart. Jeg vil beholde den pussede veggens struktur frem til den nye forlengede veggen som skal tapetseres.

Mistenker at det enkleste er å dekke skjøten med en list men vil ikke ha en list mellom den pussede veggen og den nye veggen om det går å unngå, uten at tapeten får dekke over skjøten ved at tapeten går noen cm inn over den pussede veggen.

Hvordan gjør jeg så det ikke sprekker mellom den pussede veggen og den oppregelede veggforlengelsen?

Mistenker at det er mer å tenke på enn at bare papirremse og sparkel skulle være nok?

Tapetserer du over skjøten vil det sprekke før eller senere. Tapeten må slutte ved regelveggens platemateriale. En variant er å skape et glidelag mellom mur og regelstamme ved for eksempel en masonittstrimmel som sitter mellom murens endeside og første treregelen. Fibersement bør også gå bra til dette.

Om du maskerer linjen mellom veggene og kun tar lim på den ene siden og lar tapetet gå over umalte områder 4-5mm over skjøten, vil det sannsynligvis ikke sprekke synlig....
Selvfølgelig, ingenting lim på baksiden av tapetet i så fall...

Takk for deres svar og tips. Mistenkte at det ikke var så enkelt som å bruke papirremse. Det trengs derfor noe som kan ta opp en relativt stor bevegelse betydelig større enn hva kun en papirremse kan klare av.

Minker problemene hvis jeg bruker stålregler i stedet for tre-regler og renoveringstapet under den ordinære tapeten som ekstra forsterkning?

Med stål og gips blir problemene mindre. Man skal ikke overdrive bekymringene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.