Hei,
Jeg lurer på om det finnes noen anerkjent måte å løse overgangen i et ytterhjørne der panel møter gips.
Jeg skulle ønske å skjule panelendene med gipsplaten, men setter man noen plastlist som er som en U over gipsen, lignende vinkler ved ytterhjørner?
Vi har tenkt å kle osb med gips, og panel i innertaket.

OSB-plater og gipsvegg møtes i et ytterhjørne innendørs med synlige overganger mellom materialene i et rom under renovering.

Jeg ville sette en list over sprekken ja, for slike dekker over mange synder. Plast eller tre eller kvartstav eller hulkillist eller hva som helst som ser pent ut og gir en ekstra liten touch.

ricebridge ricebridge skrev:
Jeg ville satt en list over skjøten ja, for slike dekker over mye av synder. Plast eller tre eller kvartsstav eller hulkillist eller hva som helst som ser stilig ut og bidrar med en ekstra liten touch.
Nja, det var ikke så jeg mente. Jeg mente om det fantes en U-list som passet for 13 eller 15mm gips som skjulte den rå gipsgavlen.
Jeg vil altså føre panel mot gipsis.
Så panelendene skal gå mot baksiden av gipsplaten.

Aha ok. Ja det finnes lister for sånt i både plast, tre og metall.

Aha ok. Ja det finnes lister for sånt i både plast, tre og metall.
Vil du lenke til noen eksempler da jeg ikke finner noe passende,

Google "ytterhjørnelist".

Googla på ”ytterhörnlist”.
Det er ikke hva jeg er ute etter. Jeg vil ikke ha noen synlig list.
Jeg er ute etter en aquabeadlist (som man normalt setter på ytterhjørner der gips møter gips som man så sparkler over, men i U-form som skjuler kun gipsskivens kant som i mitt tilfelle peker nedover mot gulvet.
Så skal panelet jevne seg med denne listen og slippes 1-2mm fra gipsskiven.

J-13 L fra Gyproc om du vil ha hvit metall. Absolutt penest er dog en J-trim fra Aquabead og sparkle den inn. Begge alternativene fantes i lenke fra forrige innlegg.

F falkn skrev:
J-13 L fra Gyproc hvis du vil ha hvit metall. Absolutt penest er dog en J-trim fra Aquabead og sparkle den inn. Begge alternativene fantes i lenke fra forrige innlegg.
Mener du L-trim? For jeg finner ingen J-trim.

X xLnT skrev:
Mener du L-trim? For jeg finner ingen J-trim.
L-trim, akkurat.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.