Hei
Jeg har et hus med vindusbeslag ifølge bildet som har begynt å oksidere og ser generelt slitte ut. Går ikke å få rent med vanlig såpevann.
Gjetter at de er kobber?
Går det å gjenopprette eller forbedre dem på noen måte? Tenkte å sjekke her før jeg går løs med eddik og ketchup! ☺️

Oxiderte kobbervinduplater med misfarging og flekker.

Jeg ville testet kobberpuss. Jeg har aldri gjort det og har ingen kunnskap, men navnet gjør at jeg ville startet med det.

• Liker
Citro
  • Laddar…
C
Kobber "skal" se ut så der.

Å forsøke å beholde "kobberglansen" krever at du polerer og klarlakkerer. Men har aldri hørt om at man gjør så i byggesammenheng.

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kobber "skal" se ut så der.

Å forsøke å beholde "kobberglansen" krever at du polerer og klarlakker. Men har aldri hørt om at man gjør så i bygningssammenheng.
Ja, det å få frem noen form for kobberglans er nok å håpe på for mye.
Er egentlig fornøyd med den brun/svarte delen. Det er de oksiderte flekkene som plager.

C
C Citro skrev:
Er egentlig fornøyd med den brun/svarte delen. Det er de oksiderte flekkene som plager meg.
Det brune vs. grønne er ulike stadier i oksidasjonsprosessen. Avhengig av luftforurensning og sånt blir det med tiden helt grønt.
Er nok ingenting du kan gjøre for å få en helt homogen fargetone, uten flekketheten får nok ses som normal "patina".

• Liker
Citro
  • Laddar…
Ok. Da vet jeg litt mer. Takk for hjelpen!
Blir å vaske av dem og så la de være så lenge.

D
Kobber irrer. Det der ser fint ut. Men det går an å bruke kobberpuss hvis du vil ha det rødt og blankt i noen år.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.