Har akkurat byttet dører og gipset om veggene her hjemme og skal nå sette opp lister og foringer. Fant falsede dørforinger der falsen er 13mm, dvs passer perfekt mot gipsplaten og karmen. Men det er vel ikke bare å gjære 45° over hele som på en vanlig flat list? Eller er det så enkelt?

Vil helst dobbeltsjekke med noen som kan, da foringene ikke var superbillige akkurat ;)

Legger ved bilde av foringene

Falsede dørfoder i tre, hvitmalt, med en 13 mm fals, sett på et bord i treverk. Skåret i 45 graders vinkel for montering. Falsede dørkarmer i lyst treverk med hvit kant og etikett, fotografert mot en mørk bakgrunn.

Bare å hete som vanlig

• Liker
Grillen
  • Laddar…
Hælforing, har du satt vanlige plane foringer så gjør på samme måte, jeg pleier å måle inn hvor hjørnet blir på den stående, sjekke vinkelen mot karmen og sage, så legge overlappet på og merke, klart får du 45 så er det bra, men ikke en gyllen regel at det blir så.

• Liker
Grillen
  • Laddar…
Nei å få alt 45° pleier vel å være mer eller mindre umulig i eldre hus, men var mest for å beskrive problemet mitt eller ev løsning på det.

Jeg skjønner det ikke helt i hodet om jeg gjærer som vanlig, men det stemmer jo sikkert som du sier, så blir til å kappe opp alt til uken :)

ClasseClas
Hvis du gerar med finsiden oppover, må du legge en 13mm mellomlegg slik at listen ligger plant/vannrett på sagbordet.

• Liker
Grillen
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Om du generar med finsidan oppover så får du legge en 13mm mellomlegg så listen ligger plant/vannrett på sagbordet.
Takk for tipset. Så logisk tenkte ikke jeg

Du må kanskje vinkle også den andre veien. Hvis du er skikkelig nøye. Kan ta bilder av mine kapninger i morgen, hvis dere ikke allerede er ferdig. :rofl:

I inspectah44 skrev:
Du trenger muligens å vinkle også andre veien. Om du er skikkelig pirkete. Kan ta bilder av mine kutt i morgen, om du ikke allerede er ferdig. :rofl:
Du kan gjerne poste bilder. Jeg skal male/tapetsere først så det blir nok tidligst på tirsdag at jeg begynner med lister rundt dørene.

Jeg har på følelsen at jeg ikke klarte å kappe uten flising uansett hvordan jeg snudde og vred på foret.

• Dørkarm med synlige fliser på skjøtene etter kapping.
  • Dørlist med flisete kant nær hjørnet, festet med synlige skruer.
  • Liker
B6304S1
  • Laddar…
Takk for bildene. Må nok ta et foder og trene litt på. Skal avgårde og kjøpe et nytt fintannet blad til kapp-/gjærsagen så jeg i hvert fall bare har meg selv å skylde på om det blir fliser ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.