Jeg skal bygge på en 60-tallsvilla med saltak med en liten tilbygging med saltak mot langsiden. Tilbygget skal være en del av et eksisterende rom, og jeg vil ikke ha noen bjelke som senker takhøyden.
XXX
XXX
XXX
XXX
XXX
XXXHHHH
XXXHHHH
H = Hammarband
X = Limtrebjelke
Vi kommer til å lage en åpning på ca. 3,6 meter på langsiden av huset vårt, og den eksisterende hammarbanden kommer ikke til å kunne bære taket alene da takstoler og bjelkelag hviler på hammarbanden. Jeg har tenkt å legge en limtrebjelke (315*115 mm) på et par limtresøyler (115*115). Grunnen til at jeg har valgt en bred limtrebjelke er fordi jeg må få plass til bjelken under de nye takstolene uten å fjerne for mye materiale der bjelken skal hvile på søylene.
Jeg kan ikke uten videre erstatte den eksisterende hammarbanden, så min tanke har vært å legge limtrebjelken ved siden av hammarbanden og på en eller annen måte feste hammarbanden og takstolen i bjelken. Limtrebjelken skal altså ligge på samme høyde som hammarbanden. Takstolene vil jeg da kappe langs hammarbanden.
Normalt bruker man oftest bjelkesko mellom en bjelke og takstol, men det ser ut til å være vanskelig å få tilstrekkelig styrke, da takstolen er spinkel (dimensjon 140*45) siden delen som hviler på hammarbanden er avfaset. Kan man for eksempel skru fast hammarbanden med vinkelbeslag mot limtrebjelken så det holder, eller lage en metallprofil som forbinder bjelken med hammarbanden? Er det noen som vet hvordan man normalt løser et slikt problem? Har søkt på nettet, men finner ingen ferdige løsninger.