Legger ved bilde slik at dere kan se oppsettet.

Jeg skal sette 2 takvinduer på hver sin side av en takstol. På bildene er enda bare det ene takvinduet satt.
Siden vinduene kommer til å strekke seg inn et stykke over kneveggen, planlegger jeg å la gulvet under vinduene gå inn et stykke på kneveggen, altså skyve kneveggveggen, som er under vinduene, et stykke mot takskjegget.

Derfor vil jeg flytte ut støttebenet som støtter høybenet på takstolen (den midt mellom vinduene).

Hvordan forsterker jeg høybenet best slik at jeg kan flytte ut støttebenet? Går det an å gjøre det?
Jeg har vurdert vinkelstål som jeg skrur fast i høybenet, i høybenets retning.

Trenger jeg en konstruktør for å beregne dette, eller? Eller kan man klinke til med noe overdimensjonert?

Hva krever bygningsetaten? (Har faktisk allerede byggetillatelse for avveksling av takstol da jeg først tenkte å fjerne takstolen helt og sette et eneste stort takvindu.) Må jeg inn med byggemelding? Bygningsplan, kvalitetsansvarlig....?

(Som dere ser på bildene er takstolen i 2 deler og skjøtet akkurat ved støttebenet.)

Min siste spørsmål er angående den bjelken som vises på bilde 3. Den går langs med kneveggen og hviler på etasjeskillerens bjelker. Støttebenene i kneveggen står til halvveis på den. MEN den er faktisk helt løs når man sparker på den, ikke engang fastspikret, og har derfor ingen funksjon (ifølge min mening) i det minste på det stedet hvor vinduet skal være.
Det jeg muligens kan tenke meg er at den er ment å fordele belastningen til alle etasjeskillerens bjelker, også de som det ikke står et støtteben på. Jeg har ikke funnet den på hus-tegningene.

• Takvindu installert i loftet, tømmer og takstol synlig, med en boks i bakgrunnen og en radiator ved siden av veggen til høyre.
  • Metallplate festet med skruer på trebjelker under tak, del av prosjekt for å installere takvinduer, viser strukturell tilpasning i takkonstruksjon.
  • Takstruktur med delvis exponerade bjelker og isolasjon synlig under et tredekke. Område planlagt for takvindusinstallasjon.
Sist redigert:
Byggemelding skal inn 3 uker før byggingen settes i gang.

Jeg skal bygge ark og må forsterke 2 takstoler.
Byggmesteren jeg skal leie sa at det ikke ville være noe problem men så kom jeg på at man må ha en kvalitetsansvarlig. Tror dere kommunen går med på at jeg er det selv?

ohlgren skrev:
Mitt siste spørsmål er angående den bjelken som vises på bilde 3. Den går langs med kneveggs-veggen og hviler på bjelkelags-bjelkene. Støttebena i kneveggsveggen står til halvveis på den. MEN den er faktisk helt løs når man sparker på den, ikke engang spikret fast, og har derfor ingen funksjon (etter min mening) i det minste på stedet hvor vinduet skal være.
Det jeg muligens kan tenke meg er at den er ment å fordele belastningen til alle bjelkelags-bjelker, også de som det ikke står et støtteben på. Jeg har ikke funnet den på husets tegninger.
Jo, den kalles følger og sørger for å fordele punktbelastning fra en takstol til flere underarmer. Tror jeg :)

injonil skrev:
Jo, den kalles følger og ser til å fordele punktbelastning fra en takstol til flere underarmer. Tror jeg :)
OK. Takk. Jeg skal se om jeg finner mer info om det. Spørsmålet er om det går an å fjerne den rett under vinduet......? Men iom at den er løs så skal det jo ikke innebære noe praktisk svekkelse. Eneste er vel om huset setter seg litt i framtiden og lastene fordeles om litt.

Den er kanskje ikke løs når du har snø på taket...

Har akkurat ansatt en konstruktør for å beregne hvordan man kunne flytte støttebenet 1 meter nærmere takskjegget.

Det han kom fram til var dessverre at det krevdes 10 mm tykt flatjern (på hver side av høybenet) som strakk seg 1,65 meter på hver side (opp og ned) av de 2 delene av høybenet (dvs. over sammenføyningen). På hver side av sammenføyningen kreves det 4 grupper med 4 bolter i hver gruppe. Totalt 32 bolter som skal være 16 mm tykke for å feste de 2 flatjernene i høybenet.

Så hans råd er at jeg skal la være å flytte støttebenet.

Man kunne vel for så vidt legge et helt nytt høyben fra mønet ned til takskjegget rett ved siden av det eksisterende høybenet, men da blir det for bredt mellom de 2 takvinduene som skal sitte på hver sin side av høybenet (og de får ikke plass heller, for det er allerede akkurat de få plasser mellom takstolene). Og så ville det bli å rive opp en masse av innertaket m.m. for å få inn den nye høybenet. For mye styr tror jeg.

injonil skrev:
Den er kanskje ikke løs når du har snø på taket...
Tenkte ikke på det. Får sjekke med bygningsingeniør.

Hei. Det er nok forskjellige regler i ulike kommuner angående kvalitetsansvarlig. Det beste er nok å spørre byggkontoret. Jeg var selv ansvarlig da vi bygde om inngangen på huset vårt i Stockholm kommune. Det handler mest om å sørge for at byggingen er utført i henhold til de retningslinjene som finnes, så det kan være en del pugging.

• Liker
Ricky C
  • Laddar…
Hei.
Kaprer denne tråden.

Lurer på hvordan det gikk med deg?

Vurderer å gjøre det samme men uten å montere vinduer...

Hva sa konstruktøren om å kappe følgen?

Vil avveksle en eller 2 støtteben.

MVH

*bump*

Jeg kuttet følgestangen og fjernet følgestangen fra og med takstolen til venstre (om takstolen med støttebenet jeg skulle flytte ut), og tom takstolen til høyre om. Forsterket høybenet med 2 meters, 5 mm tykke vinkeljern på hver side av høybenet, som jeg festet sammen med gjennomgående bolt pluss fransk treskrue, + at jeg avvekslet høybenet ved å legge en bjelke på loftet oppå hanbjelken mellom de 2 omkringliggende takstolene.

Iom at taket ble lettere iom at det ble vinduer i stedet for betongpanner, + at jeg avvekslet takstolen vurderte jeg det som OK. Jeg spurte ikke konstruktøren om det.

I vinter med ganske mye snø på taket (Skåne) holdt det fint.

Sist redigert:
Takk for svar.

Det ser ut som at konstruktører har vanskelig for å regne på slikt...

Har snakket med en takstolsfirma som ikke trodde at mine høyben som er 50*145mm bør holde. Nå har de holdt i 50 år snart.

MVH

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.