Jeg skal bytte ut overbjelken på et plank og prøver å få bort platen. Den er festet med "spiker" med gjenger. Spikerpistol? Hvordan får man løs disse?
Alternativet å dra løs hele bjelken med plate blir vanskelig fordi det sitter en elkabel. For å få løs den trenger jeg å komme til skrått ovenfra for å bende dem opp.
Eller finnes det en annen måte? Bjelken slutter tett mot fasaden.

• To skruer med gjenget skaft og flate hoder ligger på en grå overflate i solskinn.
  • Plank med metallplater fastsatt med gjengete spiker, del av et byggprosjekt hvor bytte av overbjelke diskuteres. Terrasse og møbler i bakgrunnen.
  • Overbjelke med metallplater festet med gjengete spiker, med husfasade i bakgrunnen. Blå himmel og skyer over.
Kommer du ikke til med brekkjern mellom plåt og regel(”balk”) da?

Det der er blekkspiker med tetning. En hovtang pleier å fungere for å få tak i å trekke ut spikeren ovenfra. Bruk gjerne en liten trebiter som mellomlegg mellom tangen og metallet når du bender.

• Liker
EvaOg
  • Laddar…
Unikt namn
Skal bjelken likevel vekk og det er vanskelig med brekkjern kan du sikkert sage bort spikerhodene med en vinkelslip eller lignende voldsomt verktøy.

mexitegel mexitegel skrev:
Kommer du ikke til med brekkjern mellom plate og regel(”bjelke”) da?
Jo, med litt ekstra styrke så fikk jeg opp den. Takk

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.