Jeg holder på å prøve å renovere litt på kjøkkenet, og nå er det på tide å sette opp litt IKEA-stammer. Problemet er at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal feste veggskapene for at de skal sitte ordentlig.

Veggene ser ut til å være laget av en eller annen form for masonittplate innerst, ca. 1 cm tykk, fra 1970 når huset ble bygget, og utenpå disse sitter nye 13 mm gipsplater.

Hvilke skruer skal jeg bruke for å sette opp veggskapene for at de ikke skal falle ned? Evig takknemlig for hjelp her, siden jeg ikke kan noe om dette.

jeg hadde satt en plyfa eller osb-plate bak gipsen for masoniten og gipsen holder ikke et fullt veggskap. Og jeg antar at det er stendere cc60 så stenderne kan være vanskelige å treffe, men det er også et alternativ..
....
//
M

Om skapene henger oppe eller ei kommer jo mer an på hva du skrur i enn hva du skrur med. Men mener du underlaget holder er det til gips og løse fiberplater "molly" du skal bruke. Men jeg ville nok forsøke å finne stenderne for å få en sikrere nattesøvn.

Paul-Staffanstorp
Jeg har satt opp en del skap som er skrudd i 10mm masonite, men det kan være tvilsomt når det er Ikeaskap med bare to festepunkter...

Helgjenget grov skrue drar bra ellers.

Liggende 21x70 som spikres godt i veggreglene. En oppe, passe høyt for innfestingen, en nede bare for å holde avstanden. Så en smyglist for å dekke til.

Skruer du i masonitt kommer du (eller noen annen i familien) til å få det i hodet ganske raskt. Det beste er å ha tverrregler i veggen, men den muligheten har du visst allerede gått forbi.

• Liker
Highbeam
  • Laddar…
Holder på å renovere og da var det først meningen at snekkerne skulle sette opp kjøkkenet, men dels så hadde de litt dårlig med tid og jeg har ikke tid til å vente mer og så virket det ikke som et altfor vanskelig prosjekt å ta fatt på selv syntes jeg.

Dog er/var jeg ganske tvilende til hvorvidt masonitt/gips holder for veggskapene ettersom masonitten i seg selv er så porøs.

Fra begynnelsen var veggen uansett bare laget av masonittplater, det var snekkerne som skrudde på gipsplatene da de gjorde om på kjøkkenet og forberedte for deres montering.

Så grov helgjenget skrue burde vel holde da?
Eller bør jeg kjøre på molly for å være sikker?

Paul-Staffanstorp
Da det er Ikeaskap og du bare har to festepunkter per skap, så er spørsmålet om du ikke bør bruke dobbelmolly i stedet.

Kommer du til over skapene og dette senere skal skjules med taktilknytning, så kan du jo alltid sette noen byggvinkler på et antall steder mellom skapets overside og veggen...
Som en ekstra sikkerhetsforanstaltning... ;)

10mm masonitt i veggene er ganske kompakt hvis man sammenligner med "vanlig" masonitt...

Dobbelmolly, hva er det?
Har nok bare sett vanlig molly tror jeg.

Er bare 4 skap som skal opp: to 60-skap, ett 40-skap og et hjørneskap (60) så evt. burde jeg jo kunne treffe noen stendere.

Ellers virker det kanskje tryggest å gjøre som firren159 sier og spikre opp et par tverrstendere.

Tord Yvel skrev:
Dubbelmolly, vad är det?
Som en vanlig men avsedd for dobbelgips, dvs ca 26 mm platematerial og ikke for 13 mm platematerial.

Alfredo skrev:
Som en vanlig men beregnet for dobbelgips, dvs ca 26 mm plate materiale og ikke for 13 mm plate materiale.
Aha, så enkelt! Takk!

Som alternativ til tverrstag kan man bruke en passe tykk spon- eller OSB-plate - skru den i stenderne bak, så skal du kunne skru fast skapene i den som du vil senere.

men veggene har vel spikerslag? 60cc??
du fester jo i disse først og fremst.
har du ikea som nevnt tidligere blir det vanskeligere!!!

Sett en tynn regel inni skapet som du skrur fast fra skapets utside før du setter det opp. Nå kan du bombe i så mange mollysar du føler for og treffe reglene med vanlig skrue. Mitt gamle kjøkken (bygd 69) var gjort på den måten. Selvfølgelig maler du reglen hvit.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.