Gjelder et smijernsrekkverk på L-støtte ved en kjellernedgang.

Hvordan fester jeg dem uten å sprekke L-støttene?

Ankermasse og gjengestang?
Ekspansjonsbolt?
Annet?

Hvor nær kanten går bra? Hvor ligger armeringen?

Smijernrekkverk festet til et hvitt betong L-støtte ved en kjellerinngang, omgitt av grus og jord.

Absolutt ikke expander. Betongskruv eller ankarmassa ville jeg brukt.

• Liker
plan-g
  • Laddar…
Jeg boret med bra maskin og bra bor, da klarer det som regel om man tilfeldigvis treffer armering.
Deretter satte jeg plugg og større skrue, lignende fransk skrue.

• Liker
plan-g
  • Laddar…
Jeg ville unngå alle typer festemidler som gir ekspanderende påkjenninger på betongen når man borer så nær en fri betongkant. Spesielt hvis man ikke vet hvordan armeringen ser ut inne i betongen. Så ekspander, skruer og plugger går bort. Det beste alternativet her er ankermasse og gjengestang. Skulle det finnes en C-formet armeringsbøyle i kantstøttets ende og man plasserer sine borehull inne i bøylen, kunne også ekspander samt skruer og plugger fungere. Men kantstøtt kan også være sentrisk armert, og da er det ankermasse og gjengestang som blir den beste løsningen.

• Liker
Intet og 2 andre
  • Laddar…
En u-formet jern er en løsning. Gjengede hull for innfesting av gjerdet og gjennomgående bolt for å feste u-delen.

Takk for svar. Blir ankermasse og gjengestang der ved hjørnet da.

Øvrige stolpesko som ikke sitter nær L-støttens ende - fungerer vanlig betongskrue der? Eller er det sprekkerisiko der også?

Betongskrue gir ingen ekspansjon i betongen og kan monteres nær kanten

• Liker
plan-g
  • Laddar…
De sitter jo uansett nær langsiden så det er nok nær kant også der. Har ingen erfaring angående betongskruer om de gir spenninger ved montasje. Jeg ville ha brukt ankermasse og gjengestang også der for å være på den sikre siden.

• Liker
plan-g
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.