Vi vil bruke 22 mm råspont som kledning i innertak, og har taklekter 70 x 28 mm å feste i. Anbefalt spikerlengde er 75 mm, men da vil vi jo lage hull i dampsperren ... Kan man løse innfestingen på en annen måte? Takk for råd/tips!

Jeg har selv satt råspont i tak på 28x70

Jeg valgte å skru i sponten. Betydelig mer tidskrevende enn en spiker midt på.

U
Skråspik i fjæren ellers. Men skal du bare ha det som ytterlag inne så holder det jo med dykkert. Eller vil du ha synlige spiker?

Jeg har satt 150kvm panel i taket med 18g spikerpistol, 1.2x50 mm, det sitter.skulle ikke ville hamre i den arbeidsstillingen.
Tak under renovering med synlige trebjelker og hvite paneler. Arbeidsbord i forgrunnen med verktøy.

nimhed nimhed skrev:
Jeg har selv satt råspont i tak på 28x70

Jeg valgte å skru i sponten. Betydelig mer tidkrevende enn en spiker midt på.
Aha, husker du målene på skruene?

U Utsliten och utdömd skrev:
Skråspik i fjæra ellers. Men skal du bare ha det som overflate inne så holder det jo med dykkert. Eller vil du ha synlige spiker?

Jeg har satt opp 150kvm panel i taket med 18g spikerpistol, 1.2x50 mm, det sitter. Skulle ikke ønske å hamre i den arbeidsstillingen.
[bilde]
Det høres lovende ut! Vi vil helst skjule spiker/skruer. 1,2 x 50 mm dykkert i fjæra ... ikke i noten?

Düsseldorff
G Gubben Ubbe skrev:
Det høres lovende ut! Vi vil helst skjule spiker/skruer. 1,2 x 50 mm dykkert i fjæra ... ikke i noten?
Nei man skrus på skrå i fjæra, mot planken.

• Liker
Utsliten och utdömd og 1 annen
  • Laddar…
G Gubben Ubbe skrev:
Aha, husker du målene på skruene?
Ikke superviktig med lengden hvis du skrur. Det kommer til å sitte.

Forsøk likevel å finne tynne skruer. Jeg har først noen 3.2mm som gikk utmerket å skru i direkte. Da de tok slutt kjøpte jeg 4.2mm, og de kunne av og til sprekke, så jeg måtte begynne å forbore for disse. Nå var det for så vidt ikke 22mm råspont jeg hadde, men 17mm.

• Liker
Gubben Ubbe
  • Laddar…
Düsseldorff
Har du spikerpistol? Ellers er det skikkelig slitsomt, spesielt i taket

• Liker
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
A
G Gubben Ubbe skrev:
Det høres håpefullt ut! Vi vil helst skjule spiker/skruer. 1,2 x 50 mm dykkert i fjæren ... ikke i noten?
Nee i fjæren vil man spikre..

• Liker
Gubben Ubbe
  • Laddar…
Selv om du velger skruv er det fjær som gjelder

• Liker
Gubben Ubbe
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Trallskruv og gulvskruv burde være passende.
Unødvendig kraftig om du spør meg.

Listeskruv holder fint.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Har du spikerpistol? Ellers er det skikkelig slitsomt, særlig i taket
Vi låner eller leier en. :)

• Liker
Düsseldorff
  • Laddar…
G Gubben Ubbe skrev:
Vi vil bruke 22 mm råspont som kledning i innertak, og har taklekter 70 x 28 mm å feste i. Anbefalt spikerlengde er 75 mm, men da lager vi jo hull i dampsperren ... Kan man løse innfestingen på annen måte? Takknemlig for råd/tips!
Takk for verdifulle råd og tips!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.