Hvordan fester man best reglene for en ny innervegg i en kjellervegg, der det under det 1-2 cm pusse-laget finnes halm? Og hvorfor er det halm der...isolasjon eller?

Halmen brukes som feste for pusset. Når du bygger kjellervegger så fester du dem ikke i veggen bak, men du skal la det være et mellomrom på 2-3 cm mellom stålreglene i din nye vegg og den gamle pussede. Deretter skal du bruke stålregel for å unngå problemer med trevirke som med tiden suger til seg fuktighet og mugner. Gulvskinnen på din nye vegg plasserer du på plastklosser slik at du får sirkulasjon bak den nye veggen. Hvis du deretter har tenkt å legge annet gulv enn fliser rett på betongen, så bruker du enten blå platonmatte eller et nivellgulv. Nå er nivell dyrt som f.. så jeg foretrekker platon. Mer info finner du på nettsiden for platonmatten eller du kan også sjekke Matakis hjemmeside. Samme greie.

Sikker på at det er halm? Kan være treullit som var ganske vanlig at man isolerte på innsiden av kjellervegger en stund.
http://www.traullit.se/

Snuttjulle....det ser nøyaktig ut som Traulit. Er helt overbevist om at det må være det...

Bakom det ser det ut til å være noe mer solid som man kan feste i. Er det bare stål som gjelder eller går det bra med trestendere? Ovenpå stenderverket kommer vi sette masterboard da veggen er på et bad...

Lustig at treullit i kjellervegg dukker opp i to forskjellige tråder sånn en søndagskveld..

Uansett, det er kanskje ikke helt passende å utsette treulliten for altfor mye fuktighet. Hvis dere skal ha dusjvegg mot denne veggen så blir det problematisk. Uten tettesjikt så blir det altfor fuktig for treulliten og også for eventuelle trestendere. Med tettesjikt risikerer man at så mye fuktighet trenger inn utenfra og akkumuleres bak tettesjiktet at det blir problemer også med den løsningen.

Jeg hadde revet bort treulliten.

Har samme type "sandwichkonstruksjon" og noen steder er pussen så tynn at et bilde ville få den til å gi etter :(

Det eneste jeg har fått til å feste noenlunde er ekspansjonsplugg for gipsvegg. Altså slike man borer og så drar med en tang. Man kan få det til å sitte litt, men mye mer enn 5-10 kilo rett ut så kan det fly. Klessnorer for eksempel satt ikke med 3 av slike plugger. Mitt tips er å feste i taket og gulvet stabilt og bygge videre på det.

Jepp, vi hadde tenkt å ha dusjvegg der :-( . Veggen er ikke så lang, bare 1m, så det er ikke så farlig mye å rive..

Derimot er spørsmålet om vi bør gjøre det samme på veggen der vi har badekaret? Det bør legges til at vi kommer til å bygge en halvvegg for å skape en hylle mellom badekaret og veggen. Halvveggen kommer til å være 20-30cm høyere enn badekaret.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.