Hei,

Jeg skal bygge litt i en lagerhall (stål).
Det blir doble vegger, dvs:

1 - Gips (3 lag)
2 - 45x70-stendere
3 - Mineralull
4 - Luftspalte
5 - 5x70-stendere
6 - Mineralull
7 - Gips (3 lag)

Det er i dag 45x170-stendere + isolasjon mot ytterveggen. På innsiden er det deretter en fuktsperre og et lag gips. Jeg vil ta ned gipsen og bruke den eksisterende konstruksjonen som den ene veggen i dobbeltveggen når jeg bygger mot ytterveggen.

Men mitt spørsmål er egentlig hvordan i all verden setter jeg de nye innerveggens stendere og gips i forbindelse til ytterveggen/stenderne som er der i dag? Jeg vil ha en så tett konstruksjon som mulig, med tanke på lydisolering (skal bli et studio).

Jeg har litt vanskelig for å forklare i ord hva jeg mener, så spør gjerne hva jeg mener hvis jeg er uklar. :-)

Finnes vel litt forskjellige måter. Du kan jo f.eks. kortla mellom 45x170 reglene i ytterveggen så du kan spikre på 45x70 regler på disse.

Jo, det er jeg med på, men greia er at det blir jo åpent rett inn i veggen da = lyden har fritt frem.

Ja, men du kan vel sette gipsen på ytterveggen før du spikrer på 45x70 regelen? Eller misforstår jeg? :)

Du tenker så :)
Veggen skal være åpen, dvs jeg tar ned gipset fra ytterveggen for å bruke den som en del av dobbelveggen.

Her er en liten "skisse".

Byggtegning viser tverrsnitt av vegg med gips, luftspalte, yttervegg og mineralull, med tekst "Hur gör jag här?" for byggprosjektspørsmål.

S
bruker du noen form for byggfugemasse

Fugemasse kommer til å gå med i massevis, det kan jeg garantere! :-)
Hvordan mener du litt mer nøyaktig at jeg kan bruke fugemasse for å løse spørsmålet mitt?

Aha, du skal ha luftesjikt hele veien rundt :) Da trenger du ikke kortle forutsatt at du møter ytterveggens stendere.

Spik/Skru en passe bred list på siden av 45x170 stenderen som du fester ytterveggens gips på.

S
hvor er problemet?
tre mot tre?
er jo bare å sette dit regelen eventuelt at du kjører en sorts syll remse.

SBH skrev:
hvor er problemet?
tre mot tre?
er jo bare å sette dit regelen eventuelt at du kjører en slags bunnfyllingslist.
Problemet er at jeg ikke kan så mye om konstruksjoner (men holder på å lære meg) og at jeg ikke vil at lyd skal lekke overalt i tilknytningen mot ytterveggen.

Ytterveggens konstruksjon har jeg forklart ovenfor. Sjekk gjerne bildet. Det er også plåt på utsiden.....

Spørsmålet mitt er altså hvordan jeg konstruerer det for å unngå at lyd skal lekke.
Hvordan setter jeg reglene og hvordan setter jeg gips mot eksisterende regler/ytterveggen.
Det skal ikke sitte noen gipsplater på innsiden av luftspalten!

• Liker
NyaTorpane
  • Laddar…
SBH skrev:
typ sån her
[lenke]
om du ikke kjører på lydregler(plåt). så sett samme duk på dine treverk som ligger mot betongen.
Jeg er lei meg om jeg er uhøflig, men dette har ingenting med mitt spørsmål å gjøre.

mexitegel skrev:
Aha, du skal ha luftspalte hele veien rundt :) Da trenger du jo ikke kortle forutsatt at du møter ytterveggens stendere.

Spik/Skru en passe bred list på siden av 45x170 stenderen som du fester ytterveggens gips på.
Yes, luftspalte über alles!
Hvordan tenker du med list, hvor setter du det og med hvilket hensikt? Det skal ikke sitte gips på innsiden av luftspalten, om det var der du mente? Beklager om jeg misforstår deg!

Polyetenduken kan man sette mellom stenderne og gipsplatene for å få en demping har jeg lest om tidligere. Tanken er at når gipsplaten kommer i svingning så skal disse vibrasjonene ikke forplante seg til stenderverket. Går sikkert å bruke i gulvet også.

Du har sikkert lest: http://forum.studio.se/index.php/to...garage-studio/page__hl__ garage till studio

Spontant så tror jeg din største fiende her er platen på utsiden, den risikerer å bli som et kjempemembran.

Diagram over veggkonstruksjon med gips, plast og tre, merket med luftspalt og mineralull. Tekst: "HUR GÖR JAG HÄR?!" viser mulig problemområde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.