Jeg skal bygge en pergola og bruker stolper 150 x 150 mm, altså ganske grove. Helst vil jeg ikke bruke stolpesko som synes på sidene av stolpen, men en mer "usynlig" modell. Noen som vet om det finnes alternativer med en plate (gjerne ca 150x150 eller noe mindre som skrus i bunnen av stolpen og som kan festes i en søyle? Jeg tenker meg at stolpen skal være ca 5 cm over søylen.

J
Stolpesko for skruing i endetre er vel ikke riktig en god idé, men spørsmålet har vært oppe tidligere, og da fantes det i det minste et bilde. Det er som sagt ikke bra å skru i endetre, som jo man må hvis den skal være usynlig. Skruen/gjengene tar ikke riktig til den retningen. Går det ikke å støpe dem fast?
https://www.byggahus.se/forum/threads/stolpsko-foer-traepelare.310313/

Sist redigert:
J Jocke Best skrev:
Stolpesko for skruing i endeved er vel ikke riktig en god idé men spørsmålet har vært oppe tidligere og da fantes det et bilde i det minste. Det er som sagt ikke bra å skru inn i endeved, som man jo må hvis den skal være usynlig. Skruen/gjengene får ikke riktig feste den veien. Går det ikke å støpe fast dem?
[lenke]
Ja det er sant. Får nok bli en stolpesko uansett, men den kunne forsenkes noe i bjelken og da blir effekten nesten den samme.

Denne Stolpsko type A fra Joma blir nesten usynlig.
Joma Stolpsko typ A i stål med firkantet plate og fire hull, montert på rebar for solid feste.

• Liker
sepani
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Denne Stolpsko type A fra Joma blir nesten usynlig.
[bilde]
Forferdelig dårlig på å ta laster i sidelengs retning dog så det gjelder at det ikke er mye av den varen.

• Liker
Claes Sörmland og 1 annen
  • Laddar…
T Tjrex skrev:
Fryktelig dårlig på å ta laster i sidelengs dog så det gjelder at det ikke er mye av den varen.
Ja. Jeg lurer på om også en stolpesko blir for svak? Altså en slik som skrus i plinten. Stolpen er 150x150x2400mm og veier selvfølgelig en del. Pluss bjelker oppå til pergolaen.

Kommer an på hvordan du bygger resten av pergolaen.
Med skråstag oppe mellom stolper og ramme, for eksempel i smijern, så den blir stødig, får du ingen store sidekrefter.
Men skal du ikke ha det, trenger hver separat stolpe å sitte ordentlig i alle retninger.

Isakare Isakare skrev:
Det avhenger litt av hvordan du bygger resten av pergolaen.
Med skråstag oppe mellom stolper og ramme, for eksempel i smijern, slik at den blir stabil, får du ikke større sidekrefter.
Men skal du ikke ha det, trenger hver separat stolpe å være festet ordentlig i alle retninger.
Planen er å kun ha skråstag i hjørnene og da så korte som mulig. Kanskje bør jeg støpe pilarer og sette jern i dem, men vil helst unngå det. Vet at st Eriks har ferdige, men de er veldig tunge å håndtere.

Kjør en pergola i stål og sveis!

T Tjrex skrev:
Fryktelig dårlig på å ta laster i sidled dog så det gjelder at det ikke er mye av den varen.
Ikke verre enn noen annen stolpesko. Dessuten snakker vi om en Pergola.

• Liker
sturnus
  • Laddar…
Fell inn plintjern? Dvs gjør uthakk i stolpene så jernene havner i samme høyde som overflaten på stolpen. Kitt og deretter maling på det så synes det knapt. Ellers sag bort mer treverk, fell inn jernene og deretter lim tilbake det som er saget bort igjen.

Den eldre metoden var å støpe inn en skikkelig rundstang samt bore tilsvarende hull i stolpen.

• Liker
sepani og 1 annen
  • Laddar…
Kanskje ta en vanlig firetommers-stolpesko, jacke ur i stolpen. Deretter kan du lime på noen trebiter etter du har skrudd den fast.

Claes Sörmland
Nei, ikke stolpesko!

Jeg har gjort den feilen med en pergola, alt gynger. Skikkelige stolpejern på begge sider av stolpen ned i betongplinten.

Er det NTR-A, kan man også støpe ned stolpen rett i betong. Det høres "ghetto" ut, men jeg har gjort det for enklere gjerder og stolper i hagen i henhold til en bok fra 70-tallet. Og det fungerer, ingen råte på 15 år nå. Og det er veldig stabilt. Men som sagt, NTR-A-klassifisert trykkimpregnert er nødvendig for dette. Noe som jo er standard for stolper i vårt land. Og skal det holde i 50 eller 100 år, er det nok ingen god idé.

• Liker
sepani
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nei, ikke stolpesko!

Jeg har gjort den feilen med en pergola, alt gynger. Reelle plintjern på begge sider av stolpen ned i betongplinten.

Er det NTR-A kan man også støpe ned stolpen rett i betong. Det høres "ghetto" ut men jeg har gjort det for enklere gjerder og stolper i hagen ifølge instruksjon i bok fra 70-tallet. Og det fungerer, ingen råte på 15 år nå. og det er veldig stabilt. Men som sagt, NTR-A-klassifisert trykkimpregnering kreves for dette. Noe som jo er standard for stolper i vårt land. Og skal det holde i 50 eller 100 år er det nok ingen god idé.
Det høres ut som jeg må støpe og sette plintjern. Hadde håpet å slippe det. Det eneste alternativet til mine 150x150 stolper ser ut til å være kjempeplinter fra St Eriks. Men det blir kanskje det enkleste likevel…

S sepani skrev:
Det høres ut som jeg må støpe og sette plintjern. Hadde håpet å slippe det. Eneste alternativet til mine 150x150 stolper ser ut til å være gigantplintene fra St Eriks. Men det blir kanskje enklest uansett...
Alternativet er å kjøpe plint med faste 4 tommer og hakke ut stolpen 1 tomme fra hver side? Kanskje fungerer det. Eller blir stolpen for svekket...? Helst hadde jeg funnet 5 tommer for å slippe å ta ut så mye, men det ser ikke ut til å finnes...

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.