Hei,
Nå skal det snart bygges et mindre sovesalong/oppbevaringsrom som ikke vil bli brukt mer enn midlertidig som ekstra soveplass ved besøk eller lignende, eller kanskje kun for lagring. Størrelsen blir på ca: L:2400 x B: 3500. Tanken er å bruke seg av takstolene/hanebjelkene som er 70X170 med cc 120.

Mitt spørsmål er hvordan man trenger å avlaste løfte? Stolper mot gulvkonstruksjonen eller om de eksisterende takstolene/hanebjelkene kan brukes som primær konstruksjon, eller trengs en kombinasjon av disse?

Om dere dessuten har noen kule ideer på løsninger eller annet så frem med disse også ...

Takk på forhånd,

Mvh,
//H

Er det ingen som har gjort noe lignende?
Eller var jeg kanskje uklar......prøver å tydeliggjøre meg litt :) :

Det er åpent opp i mønet i etasje 2 der jeg tenkte å bygge en mindre sove-/oppbevaringshems mot den ene gavlen, og lurer på dimensjoneringen og om bjelkene (170x70) holder som avlastning for hemsen, på samme måte som å legge gulv på de horisontale bjelkene med cc 120, eller om man bør avlaste hemsen alternativt bjelkene siden det vil komme tyngde på dem!?

Det er jo vanskelig å svare på. Normalt sett dimensjonerer man jo bare takstoler for at de skal klare taket pluss lastene på det.
Tross det har jo alle(?) ting på loftet.
Sommertid ville jeg se det som kulerolig å bare legge et bra gulv der og så sove rolig.

Takk for svar Mats_o.
Nå har vi jo ikke like mye snø her nede i skåne som i västernorrland, men det er en eldre bygning (ca: 100 år) og jeg er en sånn som generelt overdimensjonerer og trippelsikrer alt så det blir alltid litt ekstra trøblete.

Mikael_L
på landet skrev:
Hei,
Nå skal det snart bygges et mindre soveloft/lagerområde som ikke vil bli brukt mer enn midlertidig som ekstra soveplass ved besøk eller lignende eller kanskje bare lager. Størrelsen blir på ca: L:2400 x B: 3500, Tanken er å bruke seg av takstolene/hanebjelkene som er 70X170 med cc 120.
Med 2,4 x 3,5 meter oppholdsrom bør bæreevnen dimensjoneres som 1,7 tonn utbredt last, (på en måte) + egenvekt av konstruksjon ie lekter, bjelker, plater osv.

Å bestemme hvordan denne lasten skal håndteres er helt umulig med de knappe opplysningene du har gitt.

Kan også inflike at jeg ikke kan dimensjonere for deg uansett, da jeg ikke kan nok, spesielt med tanke på takstoler. Men noen andre kan kanskje.
Men da trengs det info om takstolenes nåværende utforming og spennvidder og sånt.

Hei,
Mikael, har jeg forstått din beregning riktig om det innebærer 200 kg / m2?

Om det er noen som kan hjelpe til, så er det tradisjonelle rammeverk med ca. 45 graders helling. Ca. 5 m langside, spennvidde 2,5 m på bjelken. Jeg har også lagt til 95:er på takstolene for ekstra isolasjon samt en hanebjelke på 3 m høyde (fra gulv). Dette ble komplisert, kanskje jeg skal laste opp en skisse???

Mvh,
//H

Her kommer noen skisser. Dessverre har jeg ikke noe bra tegneprogram, så det er dårlige powerpoint-presentasjoner, men forhåpentligvis gir det et tydeligere bilde av det jeg trenger hjelp med :)
Bilde A: Tverrsnitt konstruksjon med takstoler, ny innervegg
Bilde B: Eksempel loftets bjelkelag
Bilde C: Oversikt planløsning rom under loft.

Og noen justeringer på målene etter kontrollmåling :blushing:,
*Loftet blir 2300x2400,
*Bjelkene er 140x70.

Slik jeg ser det er det ikke noe problem å avlaste Bjelke 1 og 3 som vist på bilde B, ettersom det kommer til å bygges en ny innervegg til rommet under loftet ved bjelke 1 og at det går an å avlaste ved gavlen/bjelke 3, men loftets bjelkelag kommer da til å hvile fritt med cc 120 på bjelke 2 siden det vil være fri gulvflate under i rommet.

Er dette en sikker konstruksjon? Hvis ikke finnes det en smart løsning på dette?
Jeg har ikke noe imot at det svikter siden loftet kun vil brukes til soveplass ved enkelttilfeller for gjester og mindre oppbevaring.

Mvh,
//H

• Tvärsnitt av en takkonstruksjon med takstoler og ny innvendig vegg, målt 2300 mm bredde.
  • Bild B viser en skisse av loftets bjælkelag med tre bjelker merket 1, 2, og 3. Målene er 2300mm x 2400mm med cc 120 mellom bjelkene.
  • Planløsning av rom under loft, viser senger og garderobens plassering med justerte mål etter kontrollmåling. Skisse i enkel stil med streker.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.