Hei alle sammen!
Vi planlegger å bygge en vegg ved siden av kjøleskapet vårt. Dels for at det ville se bedre ut, men vi tenkte også at vi kunne utnytte veggen til oppbevaring med noen hyller på.
Nå er mitt spørsmål - hvordan går jeg best frem? Bygger jeg en ramme av lekter som jeg deretter fester i gulv og tak med vinkeljern, og så skrur planker på?
Eller kan jeg gjøre det på en mer praktisk måte?
Legger ved bilde
Takk!!
Vi planlegger å bygge en vegg ved siden av kjøleskapet vårt. Dels for at det ville se bedre ut, men vi tenkte også at vi kunne utnytte veggen til oppbevaring med noen hyller på.
Nå er mitt spørsmål - hvordan går jeg best frem? Bygger jeg en ramme av lekter som jeg deretter fester i gulv og tak med vinkeljern, og så skrur planker på?
Eller kan jeg gjøre det på en mer praktisk måte?
Legger ved bilde
Takk!!
Hei
Noen kjøleskap/fryseskap har kjølespiraler både på siden og baksiden. Føler dere at skapet blir varmt på siden dere vil bygge veggen, kan det være lurt å sette opp en vegg, men bare med plate på utsiden så får dere litt luftflyt rundt skapet. Ellers fungerer en tykkere MDF-plate bra som vegg, gir jo et litt slankere inntrykk enn en oppstilt vegg.
// Lykke til!
Noen kjøleskap/fryseskap har kjølespiraler både på siden og baksiden. Føler dere at skapet blir varmt på siden dere vil bygge veggen, kan det være lurt å sette opp en vegg, men bare med plate på utsiden så får dere litt luftflyt rundt skapet. Ellers fungerer en tykkere MDF-plate bra som vegg, gir jo et litt slankere inntrykk enn en oppstilt vegg.
// Lykke til!
Hei!Tone73 skrev:
Hei
Noen kjøle-/fryseskap har kjøleslanger både på siden og baksiden. Kjenner dere at skapet blir varmt på siden dere vil bygge veggen, kan det være lurt å lage en vegg, men bare med plate på utsiden, så får dere litt luftstrøm rundt skapet. Ellers fungerer en tykkere MDF-plate bra som vegg, gir jo et litt mer elegant inntrykk enn en vegg med reisverk.
// Lykke til!
Takk for svar!!
Jeg synes ikke kjøleskapet føles særlig varmt verken på baksiden eller sidene.. finnes det noen annen måte å undersøke saken på?
Og dersom mdf- hvordan fester man best en slik? Vinkeljern i tak og gulv?
Så lenge du fortsetter å ha luft over kjøleskapet, bør det være greit å bygge veggen tett inntil kjøleskapet. Skulle du bygge igjen der også, er det bra med gitter eller åpning et sted som øker luftstrømmen til skapets bakside.
Da trenger du nok ikke ta hensyn til varmen. Jeg har skråskrud MDF mot tak og gulv, skal du ha tak- og gulvlister så vil skruene gjemmes bak dem. Vet ikke om du er vant til å jobbe med MDF, men ikke glem å forbore hullene som du skrur i og bruk gjerne slik jigg: https://www.amazon.se/Kreg-Pocket-H...07751817018&psc=1&language=sv_SE&gad_source=1
Ja, de finnes i ulike størrelser. Har du kun mdf så blir den litt svaiende på midten, men du har jo skapet bak som stabiliserer hvis noen "kaster seg mot veggen". Når du setter opp hyller må du tenke på lengden på skruene, slik at de ikke kommer ut på baksiden.Jonawullt skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur bygger jag om lysrörsarmaturer till LED
El -
FTX Till/frånluft utdraget genom vägg = skada på takfot?
Ventilation -
Hur gör jag bäst tillbyggnad där väggarna bygger minst?
Utbyggnad och tillbyggnad -
tillbyggnad - hur göra med "grannens" vägg då jag bygger om garaget?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur bygger man väggfront till badkar?
Badrum