1.438 lest ·
2 svar
1k lest
2 svar
Hvordan bygge lydisolert innervegg med dør?
Jeg skal bygge en innervegg på loftsetasjen og vil gjerne ha den lydisolert.
Har sett rundt en del og fått tips, men noen spørsmål gjenstår.
Jeg kommer til å ha isolasjon mellom gipsplatene og veggen vil bli bygd på et eksisterende tregulv.
1. Doble gipsplater anbefales. Bør det være på begge sider av veggen da eller er det overkill?
2. Noen ganger anbefales sponplate innenfor gipsplaten for å skape bedre muligheter for innfesting. Hvis man gjør det, blir det like bra lydisolering som med doble gipsplater eller er det bedre å ta doble gipsplater i stedet for sponplate pluss gipsplate?
3. På enkelte steder har jeg lest at man skal tette svillen (gulvregelen) med en eller annen fugemasse, men andre steder ser jeg at man anbefaler å legge svillisolasjon under regelen. Høres enklere og bedre ut med svillisolasjon, noen som har en mening?
4. Siden veggen skal settes på et ganske fint gulv tenker jeg at det ville vært bra om man en gang i fremtiden vil fjerne veggen så går det an å gjenopprette. Ville kreve at man må fylle i skruhull samt kanskje slipe gulvet om, men det burde vel fortsatt være mulig, hva tror dere? Noe man bør tenke på ved byggingen for å lette dette?
5. Også tetting mot taket burde vel være like viktig som mot gulvet?
6. Det skal være en dør i veggen og jeg antar at de vil slippe gjennom mest lyd. Dørkarmer med integrert tetningslist er også noe jeg har regnet med. Tips på dør som er lydisolert samt annet å tenke på?
Takk for alle tips!
Har sett rundt en del og fått tips, men noen spørsmål gjenstår.
Jeg kommer til å ha isolasjon mellom gipsplatene og veggen vil bli bygd på et eksisterende tregulv.
1. Doble gipsplater anbefales. Bør det være på begge sider av veggen da eller er det overkill?
2. Noen ganger anbefales sponplate innenfor gipsplaten for å skape bedre muligheter for innfesting. Hvis man gjør det, blir det like bra lydisolering som med doble gipsplater eller er det bedre å ta doble gipsplater i stedet for sponplate pluss gipsplate?
3. På enkelte steder har jeg lest at man skal tette svillen (gulvregelen) med en eller annen fugemasse, men andre steder ser jeg at man anbefaler å legge svillisolasjon under regelen. Høres enklere og bedre ut med svillisolasjon, noen som har en mening?
4. Siden veggen skal settes på et ganske fint gulv tenker jeg at det ville vært bra om man en gang i fremtiden vil fjerne veggen så går det an å gjenopprette. Ville kreve at man må fylle i skruhull samt kanskje slipe gulvet om, men det burde vel fortsatt være mulig, hva tror dere? Noe man bør tenke på ved byggingen for å lette dette?
5. Også tetting mot taket burde vel være like viktig som mot gulvet?
6. Det skal være en dør i veggen og jeg antar at de vil slippe gjennom mest lyd. Dørkarmer med integrert tetningslist er også noe jeg har regnet med. Tips på dør som er lydisolert samt annet å tenke på?
Takk for alle tips!
Hvilke lyder skal veggen & døren dempe?
Hvilke frekvenser vil lydene ha?
Hvor mange dB vil du at veggen & døren skal dempe?
Hvordan er eksisterende gulv/vegger/tak bygd opp?
Hvordan er eksisterende ventilasjon?
Hvordan blir den nye ventilasjonen?
Hvilke frekvenser vil lydene ha?
Hvor mange dB vil du at veggen & døren skal dempe?
Hvordan er eksisterende gulv/vegger/tak bygd opp?
Hvordan er eksisterende ventilasjon?
Hvordan blir den nye ventilasjonen?
Det er tenåringssønnen som vil kunne ha venner på rommet med litt musikk og prat senere enn resten av familien ønsker. Samt muligheten til å kunne sove litt lenger enn øvrige i familien iblant, uten å bli forstyrret.
Så jeg vet ikke dette med desibel og annet😊
Ventilasjonen er selvtrekk i hus bygget 1972.
Vi er i ferd med å flytte inn og planlegger nå for litt ting vi vil få orden på. Ventilasjonen er en sånn sak hvor vi vil ha bedre ventilasjon til en rimelig penge.
Så jeg vet ikke dette med desibel og annet😊
Ventilasjonen er selvtrekk i hus bygget 1972.
Vi er i ferd med å flytte inn og planlegger nå for litt ting vi vil få orden på. Ventilasjonen er en sånn sak hvor vi vil ha bedre ventilasjon til en rimelig penge.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Bygga ny innervägg och dölja rör
Grund & Markarbeten -
Hvordan bygge innervegg kjeller sokkelhus 1967
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bygge innervegg ved skråtak
Bygge innervegg, hvilke verktøy?
Rimligt pris för att bygga två enkla innerväggar?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.