Hei!
Har to relativt store rom som jeg vil bygge om til tre. Dvs, jeg skal ta bort en vegg og bygge to nye.
Målet er å gjøre disse veggene så tynne som mulig, men likevel få så god lydisolasjon som mulig.
Dvs, vil unngå 1 dm isolasjon osv.
Tenker på om det ikke finnes noe bra lydisolerende materiale å bruke? Akustikkplater?
Innså at med standardløsninger blir veggen tykk, trenger nye ideer!

//Per

45 lekter og 45 isolasjon med dobbeltgips på hver side?

Hei!
Jo, det er den løsningen jeg har fundert på. Men hver cm er viktig! En gipsskive er vel ca 1 cm tykk, så da er man jo oppe i 45+2*10+2*10=85 mm.
Har vel ønsketenkning om at man skulle kunne få det tynnere enn det...

Blir ca 97mm, 13,13,45,13,13. Tror at det holder med enkelgips men vi har osb pluss gips i våre smale vegger.

• Liker
Figge2
  • Laddar…
Skal du bygge en trevegg tror jeg det blir vanskelig å få til stivheten med mindre enn 45mm.
Du kunne kanskje bygge veggen av metall, sveise eller bolte sammen.

Men uansett blir det jo problemer når du skal montere dører, da karmen er 95mm.

PerBad skrev:
Hei!
Jo, det er den løsningen jeg har vurdert. Men hver cm er viktig! En gipsskive er vel ca 1cm tykk, så da er man jo oppe i 45+2*10+2*10=85 mm.
Har vel ønsketenk at man skulle kunne få det tynnere enn så...
En gips er 13mm så med enkelgips og 45 regel havner du på 71mm og med dobbelgips på 97mm.
Tynnere enn 45 ville jeg ikke våge å bygge, kan nok føles som en ustø vegg føles det som :|

d_j skrev:
En gips er 13 mm så med enkelgips og 45 regel havner du på 71 mm og dobbeltgips på 97 mm.
Tynnere enn 45 ville jeg ikke turt å bygge, kan nok føles som en svaiete vegg det føles som :|
Spar noen få mm på osb eller plyfa + gips...

Hei!
Skal ikke være noen dør i veggen.
Antar at det er 45 samt enkelgips som gjelder da...
Hadde tenkt å bruke aluminiumsprofiler og tilpasse CC for å få en så stabil konstruksjon som mulig.
Jeg er villig til å betale bra for en skikkelig løsning, så jeg føler at jeg ikke må holde meg til standardmål bare fordi det er det som finnes i byggevarehandelen.
Har også vurdert å bygge inn akustikkplater som vanligvis sitter i taket. Har også vurdert noe som en fagverkskonstruksjon som man kler med lyddempende materiale...

Ja som dere forstår, griper jeg litt etter halmstrå. De nye rommene blir nå 2.3-2.4 m brede, noe som ikke er så mye når seng og skrivebord skal inn. :/

//Per

Tiger79 skrev:
Spar noen få mm på osb eller plyfa + gips...
Hvordan mener du? Fulgte ikke helt med!

Isolasjonen i veggen: finnes jo forskjellige typer isolasjon der varmeisolasjonen er spesifisert. Jeg er ikke ute etter noen varmeisolasjon. Finnes det mål for lydisolasjon også?

jeg bygde slik, takhøyde 2700.

stendere 32 c/c 300, limte og skrudde kortlinger på ca 400 i høyden
limt og skrudd kryssfiner 10mm på hver side
limt og skrudd gips på hver side

ble veldig stivt.

så gjorde jeg....

med rimelig takhøyde (<2500) kjør stålskinner i taket og deretter veggprofiler av stål 45X45 (f.eks. NORGIPS VEGGPROFIL 45X45) på cc-300 og deretter enkelgips gir 45 + (2 * 13) = 71mm. Litt mer tungvint å isolere men du må skjære ut remser. Bruker du 1200mm bred gips blir det mer stabilt enn 900 selv om det er mer krevende å sette opp.

Hvor holdbar blir en slik gipsvegg som dere snakker om, går det an å montere for eksempel kjøkkendører på så tynne vegger?

Om man tenker riktig kreativt i og for seg og du vil ha tynn og relativt stum så kan du jo alltid bygge veggen av stående råspont med et lag gips på hver side som gir 21 + (2 * 13) = 47mm tykk vegg. Kommer ikke til å gå raskt å bygge men blir liknende en gammel plankevegg.

robbansson skrev:
jeg bygde slik, takhøyde 2700.

lekter 32 c/c 300, limte og skrudde tversgående stykker på ca 400 i høyden
limt og skrudd kryssfiner 10mm på hver side
limt og skrudd gips på hver side

ble veldig stivt.

så gjorde jeg....
Høres interessant ut!
Hvis jeg har regnet riktig, bør tykkelsen bli ca 75 mm?
Hvordan opplever du lydisolasjonen? Er den akseptabel?
//Per

dirrekok skrev:
Hvor holdbar blir en slik gipsvegg som dere snakker om, går det å montere for eksempel kjøkkenskap på så tynne vegger?
Om du kottar så er det håndterbart på cc-300 og kottlingene bygger heldigvis ytterligere tykkelse siden de kommer mellom stenderne. Dog er det litt tankevirksomhet for å få kottlingene på riktig plass før, noe man slipper med OSB/plywood/spån bak der det bare er å smelle opp skapene etterpå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.