2.343 lest ·
10 svar
2k lest
10 svar
Hvordan borer man i tegl for utendørsbelysning?
Vi har kjøpt utebelysning (Philips hue Turaco) til vårt hus. På tide å bytte ut de stygge lampene fra 70-tallet. Det er til sammen 8 lamper med to hull for hver som skal festes på teglveggen. Hva skal jeg bruke for bor og plugg for at teglsteinen ikke skal sprekke og for at lampene skal sitte sikkert fast?
5,5 mm hardmetallbor som kjøres litt sakte og ikke på med slag og fullt turtall, da blir den blå. så røde plugger og kanskje rustfrie skruer, så det ikke blir rustflekker på fasaden. forutsetter at det kommer ut rør med ledninger som skal gå inn på baksiden av armaturen.
Ok så hvis jeg har forstått det hele rett så skal man IKKE bruke slagbor og bruke en lavt turtall?J jonaserik skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 702 innlegg
Jeg har en annen oppfatning. Jeg pleier å bruke slagbor med mellomlave turtall og så skal boret få anledning til å kjøles etter kanskje halvveis i hullet.
6 mm betongbor, 6 mm plugg (fargen spiller ingen rolle men merkeplugg av nylon) og 4-4.5 mm rustfrie skruer.
6 mm betongbor, 6 mm plugg (fargen spiller ingen rolle men merkeplugg av nylon) og 4-4.5 mm rustfrie skruer.
Jeg sier også slagborr men absolutt ikke borhammer, da sprekker teglet. For meg har det fungert best med en 18 V bor-/skrutrekker med slagfunksjon, dvs passe svak sådan. 5,5 mm borr og vanlige rødplugger. Rustfrie skruer utendørs.
Har begynt å bruke bor med 4 skjær i spissen. Ofte er det bare to og jeg synes det vobler og slår og gjør at hullet blir ujevnt og noe for stort. Men med 4 skjær går det mye jevnere og hullene blir skikkelig pene! Har en pakke slike fra 4-12mm for finboring ;-)
Slagbor er perfekt da den ikke slår som en borhammer.
Behøves ingen kjøling det går fort å bore i tegl.
Hvilken som helst maskin vil gjøre jobben, selv en billig, men velg bra borstål, ikke de billigste hvor man får en hel boks for 30, 40 kr.
Behøves ingen kjøling det går fort å bore i tegl.
Hvilken som helst maskin vil gjøre jobben, selv en billig, men velg bra borstål, ikke de billigste hvor man får en hel boks for 30, 40 kr.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 innlegg
Handler det om vanlig tegl så blir hullene best med vanlige spiralbor for metall. Sliter på boren så klart, men man kan jo ta en skitbor. En vanlig boremaskin duger, ingen slag i det hele tatt.
Klikk her for å svare