Hei,

Jeg har forsøkt å bore hull i taket mitt for å sette opp en projektorlerret på ca 9kg. Jeg har klart å bore et hull og har satt opp den første festet som virker å sitte veldig stødig, men det andre hullet (ca 180cm unna) har jeg bare ikke klart. Jeg har forsøkt med 5 (!) hull og hver gang har jeg støtt på noe steinhardt etter ca 25mm dybde. Hullet trenger å være 55mm.

Etter det tredje ga jeg opp og dro og kjøpte en regelsøker som skal kunne oppdage metall og treverk ned til 38mm dybde, men til tross for at jeg har forsikret meg sikkert 10 ganger om at ingenting finnes under overflaten, støter jeg fortsatt på noe. Min første tanke var armeringsjern, men da burde den ha gitt utslag på søkeren (noe den gjorde ved de 2 første punktene) og det ser ikke ut som metall når jeg prøver å se i hullet. Etter mye sparkling og sliping har jeg fått nok og ber derfor om deres hjelp.

Huset er en klassisk leiegård i en forstad til Stockholm bygget rundt 1940. Jeg har slagbor og betongbor som har fungert for teglstein og annet i leiligheten min, men her faller det tydeligvis pladask.

Takk for alle tips.

S snussi skrev:
Hei,

Jeg har prøvd å bore hull i taket mitt for å sette opp en projektorlerret på ca. 9 kg. Jeg har klart å bore ett hull og har satt opp det første festet som ser ut til å sitte veldig stødig, men det andre hullet (ca. 180 cm unna) har jeg bare ikke klart med. Jeg har prøvd med 5 (!) hull og hver gang har jeg støtt på noe steinhardt etter ca. 25 mm dybde. Hullet trenger å være 55 mm.

Etter det tredje hullet ble jeg lei og gikk og kjøpte en regelskanner som skal kunne oppdage metall og tre ned til 38 mm dybde, men selv om jeg har forsikret meg sikkert 10 ganger om at ingenting finnes under overflaten, støter jeg likevel på noe. Min første tanke var armeringsjern, men da burde det ha gitt utslag på skanneren (noe det gjorde ved de to første punktene) og det ser ikke ut som metall når jeg prøver å kikke i hullet. Etter mye sparkel og sliping har jeg gått lei og ber derfor om deres hjelp.

Huset er en klassisk leiegård i en forstad til Stockholm bygget rundt 1940. Jeg har slagborr og betongborr som har fungert for teglstein og annet i leiligheten min, men her faller den tydeligvis flatt.

Takknemlig for alle tips.
Om du har en gammel "hederlig" slagborr, kommer du dessverre ikke langt i skikkelig hard betong. Det du trenger er en borhammer. Det er i prinsippet det samme, men betydelig lengre og hardere slag. Med samme maskin kan du også ta bort rotasjonen, og bruke den som bilmaskin. De koster ca. 500 kr på Jula og Biltema. Finnes sikkert billige på flere steder. Med en slik er det som å bore i smør.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Det pleier å gå selv med en slagbormaskin, men da kreves det også friske bor av god kvalitet.

En slagbormaskin fikser hullet på typ 2 minutter og utslitt bor, en bormaskin med SDS bor på 15 sekunder og boret er i prinsippet som nytt.

Før i tiden når Ikea var noe å ha, fantes det en kjempebra prisgunstig bormaskin å kjøpe der beregnet for nettopp det du tenkte å gjøre (jeg har en slik og en betydelig dyrere/kraftigere/bedre Makita og foretrekker den svakere men enklere Ikea for nettopp slike enkle jobber).
En Ikea FIXA borhammer i et plastetui med lader og borbits, egnet for enkel slagboring.

Sist redigert:
Takk så mye for svarene. Jeg får fikse en borhammer så løser det forhåpentligvis dette veldig frustrerende problemet..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.