Hei

Jeg har et innviklet problem jeg trenger hjelp med.

Jeg har et lite gym i kjelleren som har kommet godt til nytte i disse Corona-tider. Nå vil jeg kjøpe en såkalt Power Cage som på bildet nederst og sette inn. Siden jeg ikke har ubegrenset med plass, må jeg ha en modell med begrenset dybde. Dette fører til at enheten må boltes fast i gulvet for å stå sikkert. (Jeg har sett på alle modeller på markedet av større bur som ikke trenger å boltes, men har konkludert med at de stjeler for mye plass, så å gå den veien er uinteressant. Det samme gjelder såkalte halvracks - alle enheter som ikke trenger å boltes og som ellers tilfredsstiller mine krav, blir for dype.)

Problemet er nå at jeg har vannbåren gulvvarme i kjelleren. I de andre rommene, som har betonggulv, fungerer mitt varmekamera utmerket, og jeg ser nøyaktig hvor sløyfene ligger. I treningsrommet har imidlertid forrige eier limt fast en antisklimatte på gulvet, noe som gjør at varmekameraet ikke fungerer fordi gummimatten jevner ut varmen. Man kunne tenke seg at jeg fjerner en firkant et sted og sjekker, men risikoen er at limrestene likevel bidrar til å jevne ut bildet slik at jeg får usikre resultater. Jeg spurte en håndverker hvordan han ville løse dette, og han svarte at han ville bore på lykke og fromme og deretter reparere skaden om den oppstod. Den veien vil jeg ikke gå siden den totale vannmengden i kjellerens gulvvarmesystem er 1.2 m3.

Så: hvordan løser jeg dette problemet? Spørsmål jeg selv bryter med er:
  • Cirka hvor langt under gulvoverflaten pleier vannbåren gulvvarme å ligge i betonggulv?
  • Er det praktisk gjennomførbart å med en større Metabo borhammer bore kun én millimeter av gangen for å se om man støter på en sløyfe? Vi snakker jo ikke direkte om et presisjonsverktøy.
  • Finnes det noen type betonganker som ikke krever stor innfestningsdybde, og hva kan i så fall et slikt heite?
  • Er det gjennomførbart/seriøst å overveie å bruke en slags ekstremt kraftig konstruksjonslim i stedet, og hva heter det da? Jeg er fullt klar over at dette ikke er ideelt for store krefter i dybderetningen som påføres høyt oppe på racket, så det påpekes at jeg ikke kommer til å gjøre chins etc. i buret. Det eneste scenariet hvor dette kan inntreffe, er hvis jeg bokstavelig talt faller forover eller bakover under en knebøy, og det har heldigvis bare skjedd én gang i mitt liv (besvimelse).
Jeg ser frem til kloke ord og tanker.

Hilsener

HH

Rack:
Power Cage designet for treningsformål med detaljer om dimensjoner og konstruksjon, med vektstang og vektskiver festet.

Hvorfor ikke feste den i taket på 4 steder, det kan gå med litt fantasi å spenne med en form for justerbare bjelkesko og presse ned stillingen mot gulvet. Da kan det være bra å legge en gummimatte mellom gulv og stilling, så den ikke glir. For øvrig, å bore ville ikke jeg gjort. Sløyfene kan ligge alt fra 5 cm til 10 cm ned i betongen.

• Liker
BobbyOne og 1 annen
  • Laddar…
Har du den mot en vegg? Isåfall skulle det kanskje gå å feste i veggen

Den typen skal stå fritt for å ha svingrom

ullberg
Jeg ville rive bort teppet og prøve med varmekameraet igjen, evt. med en midlertidig avstenging av gulvvarmen lenge nok til at gulvet kjøles ned først så kontrastene blir bedre (om du ikke allerede har gjort det kunne jo nedkjøling med teppet på være verdt et forsøk først om det er greit at det blir litt kjøligere en stund).

Å bore på følelsen, om enn så forsiktig, ville jeg personlig ikke gjerne gjøre.

/U

@jonaserik - konstruktiv idé med takinfesting! Tommel opp for den. Dessverre kommer den ikke til å fungere da jeg har gipstak og jeg etter å ha hengt opp en masse andre ting vet at den underliggende regelingen er litt så som så.

@ullberg - jeg vil nok ikke rive ut hele teppet men heller prøve å ta bort noen firkanter der racket skal stå. Tror du det kan fungere i kombinasjon med å kjøle ned gulvet for å øke kontrasten som du foreslår?

Ev. har du ytterkantene en grovere regel eller glespanel som pleier å være 28X70 som det kan festes i tvers over taket samt med justerbare balkesko presse opp så det klemmer fast. Bare som en tanke i det hele, da trengs ingen innfesting i gipsen.

Jeg tror jeg forstår hva du mener, men har du et bilde av en slik stillbar bjelkepilar? De eneste jeg finner på nettet er de som brukes for terrasser utendørs, og jeg gjetter at det ikke er det du tenker.

En slik kanskje https://www.bauhaus.se/stolpsko-2-t...QkVM4ThK_cL-PxoCRJsQAvD_BwE#go-to-description
Men da må du bore et nytt hull i din ställning, så vet jeg ikke avstanden mellom ställning og taket, men det finnes lengre med.
Kanskje du får en ide om hvordan det kan gjøres. Mulighet finnes for å bruke litt grovere vantskruv som brukes baklengs, men er litt vanskeligere å bruke da de er laget for trekk.

Lei en markscanner, den viser deg hvor armeringsjern, vannledninger mm finnes. De fleste legger varmeslangene mot isoleringen, dvs under armeringsjernene. Men det finnes også de (som vi) som legger dem mot armeringsjernene, da er det bare ca 2-3cm ned til slangene.

Eksempel en Bosch Dtec 150

PS Du må vite hvilken retning glesen ligger slik at du ikke trykker i stykker gipsen, den ev nye regelen må ligge på tvers av dem.

ullberg
Herr Hysteres Herr Hysteres skrev:
@ullberg - jeg vil nok ikke rive ut hele teppet, men heller prøve å fjerne noen firkanter der racket skal stå. Tror du det kan fungere i kombinasjon med å kjøle ned gulvet for å øke kontrasten som du foreslår?
Tja, det er vel litt avhengig av hvor langt ned de ligger (noe som forøvrig synes å være til din fordel), men hvis jeg kan se mine slanger gjennom 28mm tregulv greit uten kontrast (minst kan man se forskjell varmt/kaldt og siden det er regelmessig mønster ville jeg nok si at jeg med grei presisjon kan peke dem ut) og tydelig med forrige avstenging, så ville jeg si at det er vel verdt et forsøk...

/U

Takk ullberg og xLnT. Hvis det skal boltes nedover får det bli den veien jeg går.

jonaserik - har fundert ganske mye på din løsning og tror det kan fungere. Jeg lurer på om man ikke skal gjøre slik:

1. Skru opp to stumper passende regel i taket på tvers av spileverket. Dette har jeg allerede gjort med en 4x4 over hele rommets lengde for å ha fester for ringer, dragmaskin, sandsäck etc så jeg vet at det funker. Disse reglene vil da ligge parallelt med de korte overliggerne i burets gavler.
2. Bruke denne stolpeskoen: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/stolpsko-uniflex-4justerbar-004621841
3. Vende stolpeskoen opp-ned slik at gjengestaven går inn i et hull i regelstumpen i taket og "gaffelen" omfavner burets overliggere på begge sider. Med litt tilpasning kan man kanskje til og med sette en bolt gjennom både stolpeskoen og de allerede eksisterende hullene i burets overliggere.

Den konstruksjonen burde ha gode forutsetninger for å fikse buret mot gulvet og samtidig klare last i både lengde- og sidelengs retning. Hva tror du/dere?

• Liker
pette
  • Laddar…
Det som kan bli om du vender gjengen oppover, er at det er litt tynt med regel så selve bolten går gjennom gipsen, derfor skal skoen festes i takkonstruksjonen og bolten går ned om det finnes et hull den passer eller borre/file noe som finnes. Gjør du på noe vis som fremkommet, ikke glem en gummibit mellom stillasje og gulv.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.