R
jeg kommer til å bygge en uteplass/terrasse i kontakt med huset, nå lurer jeg på hvor stort mellomrommet skal være for at det skal klassifiseres som en egen byggkonstruksjon og ikke regnes inn i huset?

Hvorfor trenger du å tenke på det?

R
har med byggesøknad å gjøre

Forstår uansett ikke din problemstilling. Kan du være mer spesifikk på hva du skal gjøre?

Kan du ikke klassifisere det som attefallshus da.

R
altanen/uteplassen bli 36 kvm så jeg har tittet litt på forskjellige løsninger men kan ikke komme frem til å bygge den uten byggesøknad om den blir i kontakt med huset

R
jeg vil bygge en terrasse/uteplass uten å måtte søke byggetillatelse, og hvis det er mellomrom mellom huset og uteplassen kan jeg slippe byggetillatelse, men hvis den sitter sammen med huset så må jeg søke byggetillatelse. så mitt spørsmål er hvor stort mellomrom må det være for å klassifisere den som en frittstående bygning?

Hvilken høyde over bakken blir den?

Ribons skrev:
jeg vil bygge en terrasse/uteplass uten å måtte søke byggetillatelse...
Som Kane spør: Hvor høyt over bakken?

For du kan jo legge tregulv over hele tomten hvis du vil, bare det ikke er for høyt.

R
0,9-1,1 m omtrent, har ikke sjekket så nøye ennå. Men der omkring blir det nok

Da vil det vel ikke bli noen forskjell om hus og terrasse sitter sammen eller ikke når det gjelder byggetillatelse. Har du sjekket med din bygningsmyndighet?

R
som jeg forstod teksten riktig så blir en altan/uteplass som er sammensatt med huset en del av huset og blir da byggemeldingpliktig, mens en uteplass som er fraskilt fra huset en helt egen del og regnes da ikke inn i husets kvm areal. Som sagt som jeg tolket teksten (men ingen har sagt at jeg er flink i fikensvensk så)

Du må likevel ha byggetillatelse eller marklov for terrassen hvis den går over 60cm fra bakkenivå. Ingen bygger frittstående terrasser, så sjekk med kommunen hva som gjelder hos dere.

R
så om jeg fatter dere rett kan jeg vygga 1000Kvm uteplass, men ikke om den er høyere enn 60 cm fra mark uten bygglov. Er det rett oppfattet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.