Hei,

Skal renovere kjøkkenet og bytte ut de gamle treplatene med gips når jeg først river ned for å flytte el-bokser. Hvor sterkt er egentlig gips? Det skal jo henge en del overskap på veggen, men jeg er tvilende til om enkelgips holder trykket. Dobbelgips får jeg ikke plass til siden det blir for trangt for å få plass med det nye kjøkkenet. :)

For å forsterke bak gipsplatene hadde jeg tenkt å forsterke med en kryssfinerplate bak gipsen som jeg bare setter opp der overskapene skal henge. Jeg blir jo nødt til å kutte kryssfinerplaten slik at den passer mellom stenderne, siden den også ville bygge for mye hvis jeg skulle sette den hel bak gipsplaten.

Hmmm, ja ja, mitt spørsmål er rett og slett om jeg trenger å forsterke med kryssfineren eller om 13 mm gipsplate er så sterk at det holder å sette opp overskapene med mollyplugg i den.

(Jeg har ikke jobbet med gips før så jeg har ingen direkte følelse for hvor sterkt det er.)

Ja du trenger å forsterke med noe, f.eks. en ekstra tverrregel der skapene skal festes, om du uansett skal fjerne nåværende veggkledning

C
Akkurat, det du gjør er at du setter tverrbjelker, såkalte kortlingar..

Ok, da får det bli så, får bare finne ut hvilken høyde kortlingen skal sitte...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.