16.395 lest ·
4 svar
16k lest
4 svar
Hvor nært min tomtegrense kan naboen plassere sin septiktank eller infiltrasjonsanlegg?
Jeg så en dag at min nabo som har en gammel skole med kun avløp uten brønn og at vannet infiltreres direkte i bakken og alt ble laget for mer enn 70 år siden. Naboeiendommen skråner ned mot min mark og avløpet kommer til overflaten ca. 10m fra min grense. Hvor nær en tomtegrense kan man legge en infiltrasjonsanlegg?
Jeg forstår ikke helt hva du mener med "kun avløp uten brønn" og "avløpet kommer i dagen". Mener du at det er et rør ut på bakken sånn at avløpsvannet kommer i dagen? Da er det garantert ikke tillatt, og det er på tide at naboen anlegger et skikkelig avløp. Hvis kommunens miljønemnd får vite om dette må de agere for å få det utbedret.
Når det gjelder infiltrasjoner kan de anlegges nær tomtegrensen eller til og med på din mark hvis dere blir enige om det. Men anbefalingen er å ikke anlegge infiltrasjonsbed nærmere enn 4-5 m fra tomtegrensen. Men tomtegrensen er mindre viktig enn avstanden til for eksempel brønner og grøfter eller annet som kan påvirkes negativt av smitten eller sammensetningen i avløpsvannet.
Når det gjelder infiltrasjoner kan de anlegges nær tomtegrensen eller til og med på din mark hvis dere blir enige om det. Men anbefalingen er å ikke anlegge infiltrasjonsbed nærmere enn 4-5 m fra tomtegrensen. Men tomtegrensen er mindre viktig enn avstanden til for eksempel brønner og grøfter eller annet som kan påvirkes negativt av smitten eller sammensetningen i avløpsvannet.
Hei!T timmerhus7358 skrev:Jeg så en dag at min nabo som har en gammel skole med kun avløp uten brønn og at vannet infiltreres direkte i bakken og alt skapt for mer enn 70 år siden. Naboeiendommen skråner ned mot min eiendom og avløpet dukker opp ca. 10m fra min grense. Hvor nær en tomtegrense får man legge en infiltrasjonsanlegg?
Jeg forstår at det kanskje ikke er så lett å se for seg denne konstruksjonen av avløp, men det er rett og slett et avløp med sementrør for oppvaskvann og lignende i et sementrør gravd ned i bakken et stykke og som dukker opp ca. 10 meter fra min eiendomsgrense. Jeg vil ikke ha en filtreringsanlegg på min eiendom om jeg slipper, og det er nok av plass på naboens eiendom. Jeg vet ikke engang om eieren har merket avløpets status, ettersom det er en sommerboende person fra et annet land. Jeg bare undret på avstanden til eiendomsgrense med tanke på hva som gjelder for oppføring av bygning. Å ha en beredskap når det blir aktuelt...er tanken fra min side. Tenker å oppmuntre naboen til å ordne et lovlig avløp.
Er det bare oppvaskvann så er det ikke så farlig. Men antar at det er dusj, vask mm, men ikke toalett.. Da bør naboen definitivt anlegge en gråvannsinfiltrasjon med slamavskiller. Kommer dere ikke overens så ta kontakt med kommunen.
Er det også avløp fra en toalett så ville jeg ringt kommunen umiddelbart.
Er det også avløp fra en toalett så ville jeg ringt kommunen umiddelbart.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Får ej bygglov pga. för nära tomtgräns
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur nära får en skogsväg ligga tomtgränsen?
Juridik -
Hur nära tomtgränsen får man gräva ner en pool?
Pool -
Altan/trall under 60cm. Hur nära får man gå tomtgräns?
Altan & Uteplats -
Altan/trall under 60cm. Hur nära får man gå tomtgräns?
Altan & Uteplats