3.352 lest ·
5 svar
3k lest
5 svar
Hvor lenge klarer de forskjellige delene seg uten ferdigstillelse?
Hei, jeg tenkte høre hvor lenge forskjellige deler av byggeprosess kan klare seg uten ferdigstilling ved nybygg (omtrent). Altså så man får en pekepinn på hvor lang tid man har på seg til å ferdigstille visse momenter.
1. Utvendig gipsplate GNU, før panel må på?
2. Panel grunnmalt?
3. Panel malt 2. gang?
4. Taket, uten at man har lagt taksteinene, altså takpapp ligger på plass
Være fint om man kunne få noen tider på dette.
1. Utvendig gipsplate GNU, før panel må på?
2. Panel grunnmalt?
3. Panel malt 2. gang?
4. Taket, uten at man har lagt taksteinene, altså takpapp ligger på plass
Være fint om man kunne få noen tider på dette.
Du får nok fortelle litt om hvordan du har tenkt å oppbevare de forskjellige delene.
Malt panel som lagres under en presenning klarer seg ganske lenge. Det samme gjelder et papptak som man legger en presenning over. Når det gjelder gipsen, avhenger det av været.. så om det regner hver eneste dag er det veldig kort tid, men hvis det er solfylt og fint vær, blir tiden betydelig lengre.. Så dine spørsmål er vanskelige å besvare uten å kunne forutsi været.. du nevner heller ikke hvilken årstid du planlegger å ha tingene ute..
Dekk med presenninger alt du kan for å bevare det lenger..
Malt panel som lagres under en presenning klarer seg ganske lenge. Det samme gjelder et papptak som man legger en presenning over. Når det gjelder gipsen, avhenger det av været.. så om det regner hver eneste dag er det veldig kort tid, men hvis det er solfylt og fint vær, blir tiden betydelig lengre.. Så dine spørsmål er vanskelige å besvare uten å kunne forutsi været.. du nevner heller ikke hvilken årstid du planlegger å ha tingene ute..
Dekk med presenninger alt du kan for å bevare det lenger..
jeg tenkte jo mest vår/sommer/høst måneder. Så forstår jeg også at hvis det skulle være ekstremt vær så minker tiden. Men hvis det skulle være normal værforhold for disse månedene og pappen ligger på taket, gipsen sitter på veggen, så også panelen (om man satt den over gipsen). Det jeg er ute etter er, snakker vi uker eller måneder.D droopy skrev:Du får nok fortelle litt om du du har tenkt å oppbevare de forskjellige delene.
Malt panel som lagres under en presenning klarer seg ganske så lenge. Det samme med et papptak som man legger en presenning over. Når det gjelder gipsen så kommer det an på værforholdene.. så hvis det regner hver dag så er det veldig kort tid og hvis det er solrikt og vakkert vær så blir jo tiden betydelig lengre.. Så spørsmålene dine er vanskelige å besvare uten å kunne forutsi vær.. du nevner heller ikke hvilken årstid du tenker å ha tingene ute..
Dekk med presenninger alt du kan så varer det lenger..
Leverandøren sier naturligvis en ting, men det pleier jo å være under perfekte forhold. Men hva sier virkeligheten?
Taket skulle jeg nok dekke med en presenning hvis det skal stå med bare underlagspapp mer enn noen dager. Hvis det er meldt regn, burde jeg dekke det så snart som mulig. Grunnen er at selv en liten vannskade som finner veien inn i huset ofte koster mer både i penger og arbeid å fikse. Å rulle ut en presenning tar ingen tid og er en god beskyttelse hvis den legges ut ordentlig og festes opp.
Panel som er umalt bør nok oppbevares under værbeskyttelse. Maler man den, kan den tørke ordentlig og deretter stables og dekkes til. Fuktig trevirke sveller, og hvis du spikrer dette opp og lar det tørke på veggen, er det fare for at det blir sprikende sprekker når det tørker. På byggeplasser jobber man ofte med å dekke over det meste før for eksempel en langhelg, og følsomt materiale dekkes ofte ved arbeidsdagens slutt.
Umalt trevirke blir ganske fort "grått" og det er ingen fordel å male på grått treverk, da malingen vil flasse raskere. Lekter som har blitt grå kan du legge takstein mot/på, treverket vil holde i mange år selv om det er "grånet".
Da jeg la om mitt tak (plåt på träläkt) hadde jeg 2 store leide presenninger, en på hver side av mønet. Disse ble rullet ned om kvelden og fikk tyngder i nedkanten. Om morgenen rullet vi dem opp igjen og fortsatte. Det er ingen god idé å rive et tak og deretter vente i flere måneder med å legge tilbake et tett tak. Hele takbyttet bør skje så raskt som mulig. Ofte er det gjort på en uke eller maksimum to hvis det er et normalt villatak uten for mange kruseduller og kriker.
Panel som er umalt bør nok oppbevares under værbeskyttelse. Maler man den, kan den tørke ordentlig og deretter stables og dekkes til. Fuktig trevirke sveller, og hvis du spikrer dette opp og lar det tørke på veggen, er det fare for at det blir sprikende sprekker når det tørker. På byggeplasser jobber man ofte med å dekke over det meste før for eksempel en langhelg, og følsomt materiale dekkes ofte ved arbeidsdagens slutt.
Umalt trevirke blir ganske fort "grått" og det er ingen fordel å male på grått treverk, da malingen vil flasse raskere. Lekter som har blitt grå kan du legge takstein mot/på, treverket vil holde i mange år selv om det er "grånet".
Da jeg la om mitt tak (plåt på träläkt) hadde jeg 2 store leide presenninger, en på hver side av mønet. Disse ble rullet ned om kvelden og fikk tyngder i nedkanten. Om morgenen rullet vi dem opp igjen og fortsatte. Det er ingen god idé å rive et tak og deretter vente i flere måneder med å legge tilbake et tett tak. Hele takbyttet bør skje så raskt som mulig. Ofte er det gjort på en uke eller maksimum to hvis det er et normalt villatak uten for mange kruseduller og kriker.
Det er det jeg har lest også. 3 måneder noen og 2 andre ifølge produsenter. Men det pleier trolig være under ”bra” forhold. Derfor er jeg interessert i virkeligheten.M MagHam skrev:
Klikk her for å svare