13.939 lest ·
12 svar
14k lest
12 svar
Hvor lenge holder betongen til det må rives?
Er det noen her som vet omtrent hvor lenge betongen pleier å holde i f.eks. en utleiebolig fra 60-tallet? Kan den holde i flere hundre år eller er det betydelig kortere tidsrom som gjelder?
Moderne betong, som en boligblokk fra 60-tallet regnes som, holder minst 100 år. Du kan lese mer her: http://www.svenskbetong.se/bygga-me.../hallbart-byggande/bestandighet-och-livslangd
Rundt 100 års levetid høres ikke altfor lenge ut? Men det holder for mine behov. Så hvis jeg f.eks. blir boende her i ti år til, trenger ikke de nye kjøperne å bekymre seg for om bygget må rives snart.mexitegel skrev:
Litt slik jeg tenkte, om gammel Romersk betong kan holde så lenge (riktignok i betydelig forverret tilstand) så burde moderne betong kunne motstå noen hundre år?lat skrev:
Okei det kanskje er vanskelig å beregne levetiden på betong mer nøyaktig i så fall? Om man nå ikke får fram mer nøyaktige verdier enn at det kan holde vel 100 år eller kanskje 400 år, eller kanskje enda lenger. Jeg gjorde et raskt googlesøk før jeg startet tråden og fant da bare "mer enn 100 år" som svar. Nå er det nok for funderingen rundt min leilighet, men man blir jo litt nysgjerrig på å vite mer likevelmexitegel skrev:
Jeg er ingen betongekspert, men det finnes mange ulike typer betong. Derfor går det ikke å enkelt svare på spørsmålet. Det kommer helt an på. Den betongen som brukes for å forankre oljeplattformer hundrevis av meter ned i havet er sannsynligvis for eksempel annerledes enn den du støper et betonggulv med. Som jeg tror det stod på siden jeg lenket til påvirker klimaet betongen er i dens levetid vesentlig.
Det er vel ingen som vet helt sikkert hvor lenge betong varer. Dels finnes det ulike kvaliteter og dels avhenger det jo veldig mye av hvor utsatt betongen er for fuktighet, frysing, etc.
Betong i beskyttet miljø, (ingen fuktighet, ingen slitasje, ingen kuldegrader), holder sikkert i tusenvis av år. Men dårlig utført betong som er utsatt for vær og vind kan være helt ødelagt etter noen tiår.
Betong i beskyttet miljø, (ingen fuktighet, ingen slitasje, ingen kuldegrader), holder sikkert i tusenvis av år. Men dårlig utført betong som er utsatt for vær og vind kan være helt ødelagt etter noen tiår.
Det er karbonatiseringen som er det store problemet med betong som er armert med stål. Enkelt uttrykt betyr det at betongen blir til kalkstein igjen, og dette gjør at armeringen tillates å ruste når dette når inn til den. Som noen allerede har påpekt, skjer dette med ulik hastighet avhengig av hvor utsatt konstruksjonen er for vær, samt hvilken betongkvalitet som er brukt. Verst rammet for huseiere er undersiden av balkonger, mens betong innendørs kan holde så lenge som helst.
Er nok på sin plass å oppklare begrepene litt her på forumet.
Årsaken til at mange romerske verk finnes igjen i dag er mange, men for å nevne noen er det ikke de samme forutsetningene som vi har i Norden direkte og ofte ikke armert, noe som kan skape store problemer.
Så til en vanlig misforståelse om at betong som utsettes for fukt skades først, dette er helt feil.
Betong som er tørr er den som er mest utsatt for rustangrep.
Å svare på hvor lang levetid en betongkonstruksjon har kan man ikke gjøre uten å vite et antall faktorer. Har man disse, er det relativt lett å beregne forventet levetid, og deretter kan dette selvfølgelig justeres med diverse metoder under betongens levetid.
Noen avgjørende faktorer er klart, eksponeringsgrad, VCT, overdekning, type tilslag, utførelse av støping er selvfølgelig veldig viktig, komprimering, herding osv.
Årsaken til at mange romerske verk finnes igjen i dag er mange, men for å nevne noen er det ikke de samme forutsetningene som vi har i Norden direkte og ofte ikke armert, noe som kan skape store problemer.
Så til en vanlig misforståelse om at betong som utsettes for fukt skades først, dette er helt feil.
Betong som er tørr er den som er mest utsatt for rustangrep.
Å svare på hvor lang levetid en betongkonstruksjon har kan man ikke gjøre uten å vite et antall faktorer. Har man disse, er det relativt lett å beregne forventet levetid, og deretter kan dette selvfølgelig justeres med diverse metoder under betongens levetid.
Noen avgjørende faktorer er klart, eksponeringsgrad, VCT, overdekning, type tilslag, utførelse av støping er selvfølgelig veldig viktig, komprimering, herding osv.
hul skrev:
Dere ser ut til å ha god kontroll på dette. Har dere noen omtrentlig gjetning på hvor lenge betongen i et hus med følgende egenskaper kan holde før det er på tide å rive og bygge nytt? Borettslag fra tidlig 60-tall, godt styre som tar vare på og fikser det som trengs, balkonger er "innebygde" i veggen og stikker altså ikke ut utenfor bygningen, 3 etasjer høyt, står i Umeå på tomt som ser ut til å ha mye stein i.Matti_75 skrev:
Nja, det er vel ikke hele sannheten.Anna_H skrev:
Men for å forsøke å svare på ditt relativt komplekse spørsmål, så er Levetiden 50 år, altså allerede brukt opp.
Man dimensjonerer betong i 3 levetidsklasser, 20 år, 50 år og 100 år.
Ditt hus er konstruert for å klare 50 år.
Selvfølgelig betyr ikke det at huset raser dagen det blir 50 år. Man reparerer skader og renoverer gjennom årene og dermed forlenger levetiden. Dessuten har man klare sikkerhetsmarginer, og betonghus kan klare seg utrolig lenge.
Viktig er hvor bra huset er støpt og vedlikeholdes. Veldig vanskelig å vite hvilken eksponeringsklasse bygningen er støpt i uten å ha tegninger. Eksponeringsklassen på betongen er utrolig viktig, og riktig klasse forlenger levetiden.
Klikk her for å svare