Ganlet
Er på jakt etter større parti ildfast tegl til en pizzaovn, ca 200 steiner. Tips om hvor man kan få tak i det til en ok pris? Levering eller opphenting med utgangspunkt i Göteborg.

Bauhaus og lignende er uaktuelt da det er ~50kr per stein (ender på totalt 10 000kr). Har sjekket mindre nettbutikker som har tegl for 25-35kr per stein, men de ligger langt unna og har frakt på 2500-5000kr.

Gjorde et raskt google-søk og fant dette, 19-26 kr/stein og frakt for 700. Har dog ingen peiling på selskapet.

• Eldfast tegel 230x114x65mm, 19 SEK/st, totalt 200 st. Fraktkostnad 662 SEK. Slutpris inkl. moms 4 526 SEK. Produkter sendes innen 1-2 dager.
Min lokale XL-bygg har ildfast tegl "i sortimentet", riktignok til mindre billige priser, men om det kan jo være verdt å svinge forbi og forhandle...

Imidlertid er jo teglet ikke bare det dyre i en pizzaovn, du trenger både god isolasjon under ovnen (=kalsiumsilikatplate) og over (=keramisk filt (som ikke er keramisk lenger)). Begge disse tingene er vanskelige å frakte, så det kan være en fordel å kjøpe alt fra samme sted, på samme tid, for å spare på frakten....

Ganlet
tttomten TomasJor skrev:
Gjorde en snabb googling och hittade dette, 19-26 kr/sten og frakt for 700. Har dog ingen koll på selskapet.
Lakkapaa har jeg faktisk med på listen, og mer eller mindre på førsteplass for øyeblikket. Men som du sier, kjenner ikke igjen selskapet. Og jeg tror dessverre frakten blir 2200kr om man leser det med liten skrift, pga. kran/vekt. Til tross for det, bedre pris enn mange steder.

Opphenting i et eller annet sted innen håndterbar avstand hadde nok vært enda bedre.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Min lokale XL-bygg har ildfast tegel "i sortimentet", riktignok til mindre billige priser, men om det kan jo være verdt å svinge forbi og forhandle...

Dog er jo teglet ikke bare det dyre i en pizzaovn, du trenger både god isolasjon under ovnen (=kalsiumsilikatskive) og over (=keramisk filt (som ikke er keramisk lenger)). Begge disse tingene er vanskelige å frakte, så det kan være en fordel å kjøpe alt fra samme sted, på samme gang, for å spare på frakten....
Helt med på påkommende kostnader i bakhodet, men dette er vel den store posten så å si? ;) Prøver også som du sier å se på å finne leverandør som kan ta alt voluminøst i en bestilling. Det eller i det minste lykkes med å holde det til to bestillinger.

Takk så lenge, bare å fortsette med flere gode tips.

Om det bare er ekstra kostnad for kranbil som gjør transporten dyr, så kanskje du kan få hjelp med avlasting hos noen med truck?

For eksempel laste av på noen industri i nærheten hvor du kan hente i etapper over en helg?

Ganlet Ganlet skrev:
Lakkapaa har jeg faktisk med på lista, og mer eller mindre på førsteplass for øyeblikket. Men som du sier, kjenner ikke igjen bedriften. Og jeg tror dessverre frakten blir 2200 kr om man leser det med liten skrift, pga. kran/vekt. Til tross for det, bedre pris enn mange steder.

Henting i et sted innen håndterbar avstand hadde nok vært enda bedre.

Helt med på påkommende kostnader i bakhodet, men dette er vel den store posten så å si? ;) Prøver også, som du sier, å se etter å finne leverandør som kan ta alt uhåndterlig i en bestilling. Det eller i det minste klare å holde det til to bestillinger.

Takk så lenge, bare å fortsette med flere bra tips
Hva har du tenkt å bygge for ovn? Antar du allerede har funnet forno bravo og gått løs i forumet der...
Hva har du tenkt for fundament?

Riktignok er teglet en stor post, men jeg vil si at det er vanskelig å få det under en tredjedel av hele kostnaden, avhengig av hva man gjør for fundament og overbygging, og hvilket nivå man legger isolasjon og skorstein på... Min ovn kostet rundt 10000 kr å bygge, og da fikk jeg teglet gratis.. Jeg kjøpte dog kalsiumsilikatplate og keramisk filt som isolasjon, noe som kunne vært gjort billigere...

Ganlet
Det er ingen dum idé faktisk. Spørsmålet er om krav på avlastning med kran likevel inkluderes da tingene også skal lastes på. Kan være lurt å ringe og stille noen spørsmål uansett.

Ganlet
Hva har du tenkt å bygge for ovn? Antar at du allerede har funnet forno bravo og gått løs i forumet der...
Hva har du tenkt for fundament?

Visserligen er teglet en stor post, men jeg vil si at det er vanskelig å få det under en tredjedel av hele kostnaden, avhengig av hva man gjør for fundament og overbygging, og hvilket nivå man legger isolering og skorstein på... Min ovn kostet rundt 10000 kr å bygge, og da fikk jeg teglet gratis.. Jeg kjøpte imidlertid kalciumsilikatplate og keramisk filt som isolering, noe som kunne vært gjort billigere...
Det stemmer, mange mange dagers research på Forno Bravo, deres guide samt her på forumet i bl.a tråden for pizzaovn med pilatesball.

Prosjektet er enn så lenge i sin spede begynnelse, som jeg har forstått det må/bør jeg vente med prosjektet til omkring april da temperaturen skal holde seg noenlunde. Så sourcar materiale for nå.

Det begynte med en flyktig idé på en pilatesball-ovn på noen dagers arbeid og endte med en fullskala pizzaovn ifølge kunstens alle regler. To alternativer er aktuelle så langt, støpt hvelv ("home brew" ildfast mørtel/støpemasse for termisk masse) eller hvelv med ildfast tegl.

Skal på toppen av dette legge inn noen forslag fra boken guttene på Lilla napoli har skrevet også. Napoletansk form, biscotti-gulv, etc.

• Liker
kenolof
  • Laddar…
Ganlet Ganlet skrev:
Lakkapaa har jeg faktisk med på listen, og mer eller mindre på førsteplass for øyeblikket. Men som du sier, kjenner ikke igjen firmaet. Og jeg tror dessverre frakten blir 2200kr om man leser det med liten skrift, pga. kran/vekt. Til tross for det, bedre pris enn mange steder.

Opphenting et eller annet sted innen håndterbar avstand hadde nok vært enda bedre.

Helt med på påkommende kostnader i bakhodet, men dette er vel den store posten så å si? ;) Prøver også som du sier å se på å finne leverandør som kan ta alt som er skrymmande i en bestilling. Det eller i det minste lykkes med å holde det til to bestillinger.

Takk så lenge, bare å fortsette med flere gode tips
Kran er jo å foretrekke men for 700 kg så hadde jeg valgt å spart de mildt sagt surt tjente pengene.

som Dan allerede har sagt, sjekk med den lokale handleren, deres offisielle pris gjelder småkjøp til åpne pejser mm så du får antageligvis en mye bedre pris om du svinger forbi og snakker med dem.

• Liker
Fredrik99 og 1 annen
  • Laddar…
Ganlet Ganlet skrev:
Det stemmer, mange mange dagers research på Forno Bravo, deres guide samt her på forumet i bl.a tråden for pizzaovn med pilatesball.

Prosjektet er enn så lenge i sin spede begynnelse, som jeg har forstått må/bør jeg avvente prosjektet til omkring april da temperaturen skal holde seg noenlunde. Så sourcer material for nå.

Det begynte med en flyktig idé på en pilatesball-ovn på noen dags arbeid og endte med en fullskala pizzaovn etter alle kunstens regler. To alternativer er aktuelle enn så lenge, støpt hvelv ("home brew" ildfast mørtel/støpemasse for termisk masse) eller hvelv med ildfast tegl.

Skal på toppen av dette slenge inn noen forslag fra boken gutta på Lilla napoli har skrevet også. Napolitansk form, biscotti-gulv, etc.
Om det er napolitansk pizza som er prio én gjør du rett i å lage et lavere tak. Jeg har en halvsirkelformet kuppel, og det er vanskelig å få jevn farge på over/undersiden...

Å velge mellom å støpe eller mure er ikke helt enkelt selvsagt, men skal du gjøre alt rundt omkring ordentlig så vil du innse at forskjellen i kostnad er minimal..

Å støpe en kuppel på gymball med "homebrew" og sette på noen hageplater er én ting, men alt mer seriøst enn det tar raskt av...

• Liker
Nohjd
  • Laddar…
Ganlet
Om det er napolitansk pizza som er prio én gjør du rett i å lage et lavere tak. Jeg har en halvsirkelformet kuppel, og det er vanskelig å få jevn farge på over-/undersiden...

Å velge mellom å støpe eller mure er ikke helt enkelt såklart, men skal du gjøre alt rundt omkring ordentlig så vil du innse at forskjellen i kostnad er minimal..

Å støpe en kuppel på gymball med "homebrew" og sette på noen hageplater er én ting, men alt mer seriøst enn det løper raskt i vei...
Tid er jo en faktor som jeg har med i kalkylen også, men nå heller det mot muring.

Sett ditt bygge i pilates-tråden, ser solid og godt isolert ut (y) Å få jevn farge, du tror ikke det har å gjøre med typen ildfast i tak og hvelv? Jeg holder på å spekulere rundt tilgjengelige kvaliteter her kontra hva som vanligvis finnes i usa.

Skal selv nå til våren/sommeren bygge en bakovn fra Nord-Sverige, så jeg har blant annet samme materialbehov. Ca 200+ ildfast og 500+ murstein pluss masse annet. Interessant at lenken ovenfor var da billig på 65 stein (som jeg vil ha). Skal selv ta en tur til to lokale byggevarehus og se hva pris jeg kan få i løpet av de neste to ukene.

Ganlet Ganlet skrev:
Tid er jo en faktor som jeg har med i kalkylen også, men nå heller det mot å mure.

Sett ditt bygge i pilates-tråden, ser solid og godt isolert ut (y) For å få jevn farge, du tror ikke det har å gjøre med typen ildfast i tak og hvelv? Jeg holder på å spekulere rundt tilgjengelige kvaliteter her kontra hva som vanligvis finnes i USA.
Nja, tror ikke materialet spiller noen rolle i det hele tatt faktisk. Siden pizzaen ligger på stein har du umiddelbar varmeoverføring der. Oversiden er jo strålingsvarme utelukkende, og da gjør høyden på ovnen stor forskjell...

Jeg må tenne i åpningen og så fyre opp varmen lengst inn i ovnen, ellers blir gulvet for varmt.. Jeg har vanskelig for å få over 400-420 grader i taket og 320 grader på gulvet... Ingen 90-sekunders pizzaer her dessverre...

Ganlet
Z zeveta skrev:
Så denne annonsen på Finn på fredag, men kanskje ikke riktig type stein? Er jo et lite stykke å kjøre også.

[lenke]
Sett på den også, tenkte å tipse her i tråden om noen var på jakt etter steiner. Var nær på å gjøre en sjanse og bestille opp et lass og svinge forbi. Men en bekjent hadde et parti på sin gård. Höganäs 64mm for en kompispris inkl levering, det kan man ikke takke nei til.

• Liker
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.