1.900 lest ·
2 svar
2k lest
2 svar
Hvor godt isolerer trekonstruksjon/steinull sammenlignet med lecablokker?
Jeg har et 40-tallshus med garasje i kjelleren og den tidstypiske betongrampen ned til et par slagdører. Jeg har fra tidligere delt garasjen i to og laget tv-rom av den ene halvdelen. Nå skal jeg bytte ut de gamle slagdørene. Tanken er å bygge en vegg og sette inn en vanlig inngangsdør, eventuelt av litt bredere modell.
Det blir en liten veggdel, ca 2,5 m bred, 2 m høy. Jeg har fått tilbud på å bygge denne enten
- med trestamme, 145 mm steinull, finer og gips på innsiden og noen form for fibersementplate på utsiden, eller
- med 150 mm lecablokk og puss på inn- og utside
Jeg tror at leca med puss ville bli veldig fint utvendig og passe bra sammen med resten av den pussede grunnmuren, men hvordan er det med isolasjonen? Vil det bli merkbart kaldere i garasjen med lecablokk?
Det blir en liten veggdel, ca 2,5 m bred, 2 m høy. Jeg har fått tilbud på å bygge denne enten
- med trestamme, 145 mm steinull, finer og gips på innsiden og noen form for fibersementplate på utsiden, eller
- med 150 mm lecablokk og puss på inn- og utside
Jeg tror at leca med puss ville bli veldig fint utvendig og passe bra sammen med resten av den pussede grunnmuren, men hvordan er det med isolasjonen? Vil det bli merkbart kaldere i garasjen med lecablokk?
Jeg har selv kunnet lese meg til at:
- Lettklinker (Leca) (λ=0,079–0,120)
- Mineralull (λ=0,034–0,040)
nja, nå er vel ikke lecablokker ment å erstatte isolasjonen, men stenderverket. Så det blir litt som å sammenligne epler og pærer.
Bygg heller en smalere lecavegg som du først setter isolasjon bak, så får du begge deler.
Bygg heller en smalere lecavegg som du først setter isolasjon bak, så får du begge deler.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Förslag på vattenlås till golvvalopp
Badrum -
Fjärrvärme-svalt i huset
Fjärrvärme & Gas -
Hur väl stämmer Eniros måttfunktion?
Köpa & Sälja hus -
Velge leca eller trestamme i kjelleren?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Garage -- trästomme eller betong? Och: varför isolerar man egentligen?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus