Hei!
Vi er i full gang med å velge leverandør for å bygge et hus i Uppsala. (Nåntuna)
Tomten er kjøpt av kommunen så vi er ikke bundet til noen produsent. :)

Nå til spørsmålet, vi får ifølge detaljplanen bare bygge 1,5 plan med 38 graders takvinkel og 3,5 m byggehøyde. Dette gjør at vi må lage et bredere hus (9 meter innv.) for å få til en fornuftig overetasje. Vi har fått vite fra Trivselhus & Myresjöhus at det må være kerto-bjelker for at overetasjen skal bli stødig. Fra et annet firma som kan bygge huset i løsvirke for oss har de funnet ut via Uppsala Trä at man kan bygge med den bredden uten kerto. Har akkurat sett "Fuskbyggarna" og begynte å fundere litt på den biten... Skal også nevnes at dette firmaet har bygget et hus for min svoger nylig med superbra resultat. (dog er det huset helt bygget i stein/leca så det er jo litt annerledes)

Så, noen som vet?

Hva er spørsmålet? Kertubjelker har bedre holdfasthet og kan fås over 5 m

Hei!
Ja, det ble en litt lang utlegging, men spørsmålet er:
Hvor bredt hus kan man bygge uten å bruke kertu? (siden kertu er betydelig dyrere vil vi unngå det)
Vi vil jo samtidig ikke risikere et svaiende gulv...

max 4m, deretter begynner nedbøyningen å merkes. Husbredden kan bli hvor mye som helst bare de finnes en noe bærende under hver 4. meter. Det finnes noen løsninger for å avstive svaiet gulv, men det tar tid å gjøre dette også.
Kertu er dyrere, men oj så mye mer stabil, for eksempel 45x300 gir minimal svikt på en 5m strekning.
Så har dere råd kan kertu være å foretrekke, det gir også andre muligheter til planløsninger da man kan legge bærende vegger/bjelker på en annen måte enn ved vanlig treverk.

Takk for svaret! Litt interessant at Uppsala Trä har sagt at det ikke trengs kertu...

Spørsmålet er hva den lengste spennvidden på en bjelke blir i deres tenkte hus og hvilken dimensjon Uppsala har tenkt å bruke. Så styrkemessig er det kanskje ikke et problem, men nedbøyningsmessig.

Til min påbygging brukte jeg kertu til takbjelker i mønetaket og til ca 90m2 gulvbjelker, alt i dimensjonen 45x300. Det kostet ca 30.000, verdt hver eneste krone synes jeg.

Ved ombjelkingen i underetasjen hadde det vært nok med 45x220 tre bjelker i kjøkkenet, men brukte kertu her også, føles som en støpt plate, til tross for spennvidde på nesten 4m.

Er ganske ny her så jeg vet ikke om denne infoen gir deg noe men. huset blir 14400 langt og 9000 bredt innvendig. Slik som planløsningen er tenkt vil det være 2 åpninger i den bærende veggen. en på ca. 2 meter & en på 4 meter. Om den infoen gir deg mer kunnskap vet jeg ikke.
Om det dreier seg om ca. 30.000 er det ingen diskusjon men byggefirmaet snakket om ca. 200.000...

Mikael_L
Deres hus trenger minst én bærekonstruksjon (uansett hvilke bjelker som velges) med de forutsetninger du har nevnt.

Kan man sette to bærekonstruksjoner eller tilsvarende limtrebjelke eller stålbjelke på passende steder blir det ingen problemer med svikt for mellomgulvet.
Det er som pbengtsson skriver, ca. 4 meter langt gulv som er maksimalt med K24 trelast.

Men det kan finnes en løsning ved å gjøre overrammene på takstolene betydelig kraftigere slik at takstolenes støtteben kan ta opp krefter fra gulvet. Man løfter altså gulvets ender ved hjelp av takstolen. Dette kan jo fungere i deres tilfelle da dere ikke vil ha boligareal helt ut til ytterveggene på OV.
Så tror jeg det er regnet på våre takstoler, at støttebenene tar litt kraft, deretter har vi en 45x220 på høykant som skal settes mot støttebenene for å fordele punktbelastninger over flere takstoler.

Kan du ikke be Uppsala trä om en redegjørelse for hvordan de har tenkt å løse sviktproblemene?

martin_westin skrev:
Er temmelig nybegynner, så jeg vet ikke om denne infoen gir deg noe, men huset blir 14400 langt og 9000 bredt innvendig. Slik plantegningen er tenkt vil det være 2 åpninger i den bærende veggen. en på ca. 2 meter & en på 4 meter. Om den infoen gir deg mer kunnskap vet jeg ikke.
Om det dreier seg om ca. 30.000 er det ingen tvil, men byggefirmaet snakket om ca. 200.000...
Mikael_L ga et godt svar, og det er som sagt helt avgjørende hvordan man løser overetasjen.
Men 200.000, høres merkelig ut, skal forsøke å verifisere mine 30.000 så jeg ikke sitter og lyver.

Ring en trelastforhandler og forhør deg om meterprisen for 45x220 K24 og f.eks kertubjelke 45x220 så vet du forskjellen.
www.moelven.se har dimensjoner og enkelt beregningsprogram så kan du få litt mer info.

Om huset er 14x9 m ca så vil du trenge ca 225m (25 stk á 9m) kertobjelker om du legger bjelkene med 60cc.

Jeg løy litt, 130kr/m + moms uten rabatt for kertu 45x300, så i ditt tilfelle 37.000.

Stor takk for alle svar! Blir forhåpentligvis litt klokere snart!!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.