Hvor stor spennvidde kan man ha på etasjeskiller hvis man vil bygge et hus med åpen stue og kjøkken i hele husets bredde? Uten å bruke stålbjelker. Til saken hører at det er tenkt å innvilges en overetasje over kjøkken og stue.

Trebjelker kan gjøres veldig lange, man trenger ikke alltid bruke stål. Det er kun et spørsmål om dimensjonering.

Hvis du mener den lengste spennvidden man kan ha med kun saget (høvlet) trevirke uten å bruke konstruerte bjelker, så kommer man nok ikke lenger enn til ca. 4 m. Man kan nok ikke finne tilstrekkelig høye dimensjoner i byggevarehandelen for å kunne få lengre spennvidder.

B
det blir et langstrakt hus om du skal ha uten stålbjelker eller limtre.
blir så stygt synes du med bjelker??

byggare henke skrev:
det blir et langsmalt hus hvis du skal ha uten stålbjelker eller limtre. blir så stygt synes du med bjelker??
Det kanskje blir nødvendig med en stålbjelke på midten. Så noen annen tråd der dette ble diskutert og den løsningen så fin ut (syntes ikke)

surfarn skrev:
Hvor stor spennvidde kan man ha på etasjeskillet om man vil bygge et hus med åpen stue og kjøkken i hele husets bredde? Uten å bruke stålbjelker. Til saken hører at det er tenkt å rommes en overetasje over kjøkken og stue
Centralen i Stockholm er bygget av tre, så klart går det an å ha lang spennvidde.:)

B
bare meg.
jo men har du bjelker der??
har ikke peiling på den bygningen

Om man ser på husene på arkitekthus.se så har mange av disse etter min mening veldig store arealer uten vegger, hvordan har de løst dette? Ta for eksempel dette huset, riktignok enetasjes men med flatt tak http://www.arkitekthus.se/_pdf-ritningar/002-114.pdf . Eller dette store huset http://www.arkitekthus.se/_pdf-ritningar/020- 258.pdf . Det er enorme arealer som skal bæres opp uten å svikte. Hvilke teknikker finnes for å løse lignende problemer? Jeg har sett litt rundt og det virker som at om man vil bruke tre så må man opp i enorme dimensjoner av f.eks. limtre og kerto om man vil at det skal spenne over 5 meter. Da finnes det jo I-bjelker av stål. Men også disse har sine begrensninger. Er det noen som har lenker til beregninger av I-bjelker sammen med trebjelkelag?

byggare henke skrev:
bare jeg.
jo men har du bjelker der??
har ikke kontroll på den bygningen
Ja, det er limtre.

Ts spørsmål var om det gikk med lang spennvidde, alle vet jo hvilken bygning man refererer til når man tar sentralen som eksempel, litt ekstremt i og for seg, men det går.

Fant ikke noe bra bilde, men her er en om man ser nøye.:)

http://byggkatalogen.byggtjanst.se/moelven_toreboda_ab/c102303/

B
surfarn
noen slags bjelke. limtre eller stålbjelke

Hemmakatten
Vårt hus ligner litt på det første huset (1-planshuset) som "surfarn" linker til. Vi har ingen bærende innervegger eller stolper inne i det hele tatt, heller ingen synlige bjelker i innertaket. Kertobjelker er brukt i vårt hus, de lengste er 11 meter (jeg husker at de er 50cm høye). En konstruktør ble selvfølgelig ansatt.

Hemmakatten skrev:
Vårt hus ligner litt det første huset (1-planshuset) som "surfarn" linker til. Vi har ingen bærende innervegger eller stolper inne, heller ikke noen synlige bjelker i innertaket. Kertobalkarer brukt i vårt hus, de lengste er 11 meter (har for meg at de er 50cm høye). En konstruktør ble selvfølgelig engasjert.
Interessant, er det et enetasjes hus med flatt tak eller i to plan? Jeg er litt nysgjerrig på deres hus, har lest mange innlegg av deg og det hadde vært gøy å få se noen bilder av det

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.