Hva bruker man helst som hvitmalte foringer innvendig rundt vinduene?
De bør ha en bredde på omkring 140-200mm.
Finnes det bare ett alternativ eller kan man bruke en eller annen form for hvitmalt MDF?

Sist redigert:
Det finnes hvitlaminert og hvitlakkert mdf i forskjellige bredder, lakkert/laminert på 3 sider,
på de fleste byggevarehus,

Den pleier imidlertid å være høyblank. Vil du ha halvblank må du nok male selv. Dessuten synes jo spikerhodene på ferdigmalt.

Er det virkelig fôr på 210mm? Det finnes jo ferdiglakkede vindusfôringer i MDF, men de har jo en ulakkert kant...

Selv bygde jeg en kasse av vanlig hvit hylleplate holder vel i hundre år lett å tørke av.trenger aldri males ....

Mvh

oops, jeg tenker nok på salning.

Da finnes det ferdiglakkert MDF. Beijer

Pleier man ofte å male dem i ettertid for å skjule spikerhoder?
Det står slik på Beijers hjemmeside: "Legg en dråpe vann på spikerhodet så reiser treet seg rundt spikeren og hodet forsvinner, simsalabim." Hvordan fungerer det?
Tenkte at hvis de er malt på 3 eller 4 sider, så må man kunne ha den kappede siden innover, usynlig. Eller vil man ende opp med å male dem uansett? Tenkte vi skulle kjøpe hvitmalte direkte så man slapp å male dem. Hvis man nå bør male dem uansett, kan man jo like gjerne kjøpe umalte...

Ser på lenken som Larsa la ut til Beijer og smygplanke MDF, at en kant er litt vinklet på disse plankene. Har sett at det er vinkel rundt vinduene også og har lurt på hvordan man setter det innvendige kledningen mot vinduets vinklinger. Men det kanskje finnes en sammenheng?
*Første gang* ;-)

Spikerhodene synes knapt, forbedre litt med 0502 i spikerhullet, og tørk bort alt som kommer ved siden av hullet med en gang, så blir det bra

Vi brukte limtre, av samme type som hylleplanene i vanlige lagerhyller. Det ble ordentlig bra og var lett å arbeide med.

Fjäril skrev:
Vi brukte limtre, av samme type som hylleplanene i vanlige lagerhyller. Det ble skikkelig bra og var lett å arbeide med.
Med kvister?

Mäster skrev:
Spikerhodene synes knapt, forbedr litt med 0502 i spikerhullet, og tørk bort alt som kommer ved siden av hullet med en gang, så blir det bra
0502, er det noen fugemasse? Eller NCS-nummer på noen standard hvitmaling som brukes?
Antar at man bruker noen form for dekorasjonsnagler eller klipper man av hodene?

Beklager uklarheten, 0502 y er et kulørnummer, tror jeg det heter, finnes ferdigblandet i hver eneste fargebutikk vil jeg påstå..
den kuløren pleier å funke til spikerhull på de fleste hvite lister,,

Dykkert pleier man nok å bruke.. da trengs ikke hodet nappes eller noe..

Ja, det syntes ikke når man hadde malt. (Håper jeg forstod deg rett, jeg mener i den glippen som oppstår om man flytter ut et vindu f.eks. etter å ha bygget på fasaden.)
EmMi skrev:
Med kvister?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.